זו התוכנית שאושרה: "ייתן מענה בשעת חירום ואי אספקת חשמל"

אושרה תמ"א לאגירת אנרגיה | מדובר באסדרה תכנונית ראשונה ובצעד שייתן מענה גם בעת חירום, יסייע לקדם ייצור חשמל נקי וישרת את הביטחון האנרגטי של משק האנרגיה

קובי ברקת | כלכלי 13.11.2023 | 17:50

תמ"א לאגירת אנרגיה | צילום: משרד האנרגיה והתשתיות

ממשלת ישראל אישרה את תכנית המתאר הארצית לאגירת אנרגיה (תמ"א/19/1) שהובילו משרד האנרגיה והתשתיות ומינהל התכנון.

התוכנית מסדירה את הליכי התכנון והוצאת היתרי הבנייה ומאפשרת הקמת מתקני אגירה במנעד רחב של הספקים ומיקומים לצורך מתן מענה למגוון השימושים והיתרונות של מתקני האגירה, שיתנו בין השאר גיבוי גם למתקני ייצור חשמל. מכוח התמ"א, ניתן יהיה להקים מתקני אגירה בצמוד למתקנים פוטו-וולטאים, במתקנים הנדסיים בתחנות תדלוק בהן יש עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, וגם בבתי מגורים, דבר שיאפשר לייעל את השימוש ברשת, לווסת את צריכת החשמל באזורי הביקוש ולתת מענה בעת הפסקות חשמל. חשוב להדגיש, בעיקר בימים אלו של המלחמה, כי אגירה יכולה לתת מענה בעת מצבי חירום למשך מספר שעות, ובכך לפעול גם לאספקת החשמל ולחזק את הביטחון האנרגטי.

בנוסף מסדירה התוכנית את הליכי התכנון לקידום מתקני האגירה ומאפשרת מכוחה הוצאת היתרים למתקני אגירה זעירים עד גדולים. מתקני אגירה גדולים מאוד יקודמו בתכניות ברמה המחוזית והארצית. התמ"א מגדירה מדרג של מתקני אגירת אנרגיה בחלוקה לפי הספק, וכן קובעת, בין היתר, עקרונות תכנון, מיקומים מותרים להקמה והוראות לאופן בחינת היבטים סביבתיים.

חשוב לציין כי למתקני האגירה תפקיד מרכזי ביכולת להגדיל את פוטנציאל הייצור של אנרגיות מתחדשות ואת האפשרות להסתמך על אספקת חשמל ממתקנים אלו, מעבר לשעות הייצור בפועל. בכך למעשה, מגדילים את האפשרות לייצור חשמל נקי מפליטות על פני שעות רבות יותר של היממה ובכך לעמוד ביעדי הממשלה ולתת מענה גם בשעת חירום ואי אספקת חשמל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום