כוחות צה"ל מגלים חידושים על היכולות של חמאס

ככל שכוחות צה"ל מתקדמים לעומק הרצועה, רמת החיכוך עם המחבלים עולה כאשר הם מתחילים להשתמש יותר במנהרות ולהגיח מתוכם. אחרי שהם מחוסלים נחשפת התשתית של חמאס ומייצרת לצה"ל הזדמנויות להשמיד מנהרות באופן שיטתי

קובי עוזיאלי | חרבות ברזל 9.11.2023 | 10:46

פיר מנהרה של חמאס | צילום: דובר צה"ל

כוחות הנדסה של צה"ל איתרו ברצועת עזה מעבדות ואמצעי לחימה שלא היו מוכרים למערכת הביטחון, ובהם רקטות שנבנו בטכנולוגיה שונה מזו שהייתה מוכרת לישראל עד כה.

דובר צה"ל חשף כי במהלך פעילות לוחמי צוות קרב של חטיבה 460 לאיתור והשמדת תשתיות תת-קרקעיות אותרו כמה פירי מנהרות והושמדה מפקדה של חמאס על ידי כוחות ההנדסה של החטיבה. עוד חשף צה"ל כי בפעילות צוות קרב של חטיבת הנח"ל פשטו הלוחמים על מוצב אימונים של חמאס בצפון הרצועה. מתחת למוצב אותרו מנהרות ולאחר חשיפתן הושמדו הפירים במוצב. לדברי צה"ל, ניכר כי חמאס נערך לשהייה ממושכת במנהרות באמצעות חיבור לאמצעי מים וחמצן.

 

בחיל ההנדסה פועלים ברצועה בשלושה מישורים: מערך הצמ"ה, שלו כלים הנדסיים כבדים ובהם D9 פותחים את הצירים והורסים תשתיות ומבנים של חמאס; המערך המתמרן כולל כוחות הנעים בנגמ"שי פומ"ה ונושאים אמצעי פריצה וחומרי נפץ ותפקידו להתמודד עם מלכודים באמצעות יכולת ייחודי להשמדת תשתית מעל ומתחת לקרקע; מערך יחידת יהל"ם, שתפקידה משימות מיוחדות ושמחזיקה בכשירות קומנדו ייעודית, מטפל בבעיות הנדסיות כמו טיפול בתחמושת בשטח והתמודדות עם מנהרות תת קרקעיות.

בצה"ל אומרים כי במהלך הפעולות ברצועה התרחשו לא מעט אירועים ותקלות שהובילו להפקת מסקנות בשטח וכי הכוחות לומדים בזמן אמת מאירועים והיתקלויות בשטח. עוד אומרים כי חמאס השקיע את רוב משאביו בשנים האחרונות בבניית מנהרות וכי אין לארגון יכולת לעמוד מול צה"ל בקרבות פנים אל פנים, ועל כן הוא יורד אל מתחת לאדמה. צה"ל תקף חלק מהמנהרות מהאוויר וככל שהכוחות נכנסים לעומק הרצועה רמת החיכוך עולה ואנשי חמאס מתחילים להשתמש יותר במנהרות הארגון. כך נחשפת התשתית של חמאס ומייצרת לצה"ל הזדמנויות להשמיד מנהרות באופן שיטתי.

 

ברצועה ישנן כמות גדולה של פירים, מנהרות שמתחברות לאחרות ומחסני אמצעי לחימה תת קרקעיים. צה"ל עובד על ניתוח תווי המנהרות יחד עם גורמי המודיעין. איתורן של המנהרות, ניטרולן וכניסה לתוואי התת קרקעי הן פעולות שלוקחות זמן, ואחת ממטרות המלחמה היא השמדת תשתיות חמאס התת-קרקעיות, כך שלא יהיה מנוס מלפעול גם בתוך המנהרות. בצה"ל אומרים כי ישנן יחידות שיכולות להילחם גם מתחת לאדמה, בהתאם למשימה ולהחלטת המפקדים בשטח.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום