ההערכה הראשונית במשרד האוצר: המלחמה תעלה 200 מיליארד ש"ח

סכום זה זה הוא כאשר אנחנו מניחים כי המלחמה תימשך עד שנה וגיוס המילואים הנרחב לא יימשך למשך זמן ארוך | הסיוע האמריקאי צפוי לקזז את עלות הלחימה

ראובן כספי | כלכלי 5.11.2023 | 12:29

חרבות ברזל | צילום: צלמי פלאש 90

עם סיום העברת מתווה הפיצויים המתוקן של משרד האוצר בקריאה ראשונה בכנסת, פנו כלכלני המשרד לבצע הערכה ראשונה של העלות של הלחימה לקופת המדינה והנזק שייגרם לכלכלת ישראל כתוצאה מהלחימה. המספר הראשוני אליו הגיעו הוא 200 מיליארד שקל, שמהווים כ־10% מהתמ"ג, כך מתפרסם ב'כלכליסט'. יצוין כי המספר הזה נשען על הנחות מוצא של הכלכלנים ובבסיסן ההערכה שהלחימה תימשך משך זמן של שמונה חודשים עד שנה.

כמו כן הנחת המוצא העיקרית היא כי לא תיפתח חזית לחימה צפונית באופן מוגבר אלא ההיתקלויות אותן חווינו בשבועות האחרונים יימשכו והאיראנים או התימנים לא יבקשו להצטרף למלחמה. בעיקר מה שיקבע את היקף העלות הכוללת הוא משך הזמן בו חיילי המילואים יהיו מגוייסים ולא יחזרו לעבודתם, כאשר ברור לכל שזה הפקטור העיקרי שמשפיע על היקף השכר אותו המדינה משלמת לחיילים. בשל חוסר הוודאות הגדולה המספר מוגדר כמספר ראשוני בלבד ועליו יש להוסיף את ההתפתחות השונות, במידה ויבואו.

עם זאת, יש את הסיוע האמריקאי שהובטח, בדמות 14 מיליארד דולר, סכום של כ-56 מיליארד שקל שאמור להגיע בקרוב. סכום זה אמור להוריד מה-200 מיליארד אותן העריך משרד האוצר ויופנה עבור התחמשות ורכישות ביטחונית. עם זאת עדיין רב הנסתר על הגלוי ולא ברור מתי הסכום יגיע ומה יהיה הצורך הבטחוני עד אז.

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום