המודיעין האמריקני מעריך כי איראן רוצה להימנע ממלחמה רחבה יותר

האמריקאים מעריכים כי איראן והמליציות שלה רוצים להימנע ממלחמה רחבה יותר עם ישראל. אך הדאגה אם חמאס יהיה בשלב של חיסול סופי, האם חיזבאללה יפתח במתקפה מלאה כדי לנסות להציל את חמאס

יענקי פרבר | מדיני 3.11.2023 | 07:33

רכב עם מחבלי חמאס | צילום: Atia Mohammed/Flash90

קהילת המודיעין האמריקאית מאמינה לעת עתה שאיראן ושלוחותיה מאופקות בתגובתן כדי למנוע עימות ישיר עם ישראל או ארה"ב.

אבל ארה"ב גם מודעת היטב לכך שאיראן אינה שומרת על שליטה מושלמת במיליציות שלה - במיוחד על חיזבאללה הלבנוני. חיזבאללה הוא בעל ברית של חמאס, וגורמים רשמיים בארה"ב מודאגים מאוד מכך שהפוליטיקה הפנימית של הארגון עלולה לגרום לחיזבאללה להסלים את המתיחות המתלהטת.

בנוסף, לארה"ב אין מידע מושלם לגבי הקשר בין איראן למיליציות השונות, כך לפי מקורות הבקיאים במודיעין האמריקני באזור ששוחחו עם ה-CNN.

"הבעיה עם הפרוקסי שלא כולם נותנים כבוד לטהראן", אמר ג'ונתן פאניקוף, אנליסט מודיעין בכיר לשעבר המתמחה באזור. "השאלה היא, אם חמאס באמת נראה כאילו הוא בצרות, האם חיזבאללה ואיראן יסכמו שחיזבאללה יפתח במתקפה מלאה כדי להציל את חמאס או שהם הולכים לא להסכים - ואני לא חושב שאנחנו יודעים את זה עדיין".

טהראן יודעת שאם חיזבאללה יסלים את הסכסוך עם ישראל או ארה"ב, סביר להניח שזה יעורר התקפות ישירות נגד איראן שעלולות להיות הרסניות עבורה, אמר פקיד אמריקאי אחד, ששוחח עם CNN בעילום שם. התקפות ברמה נמוכה יותר שמליציות שונות פתחו נגד ישראל וארה"ב מאז ה-7 באוקטובר גרמו לארה"ב להציב מערכות הגנה צבאיות משמעותיות.

פקידים אמריקאים מאמינים שזו אסטרטגיה מתואמת. מפקד כוח קודס של איראן נמצא בביירות לסירוגין מאז ה-7 באוקטובר, לפי התקשורת המקומית הוא נמצא שם לפגישות עם ראשי חיזבאללה, חמאס וקבוצות אחרות שנתמכות על ידי איראן. כולם רואים עצמם חלק מ"ציר ההתנגדות" נגד ישראל.

"אנחנו לא רוצים שהמלחמה הזו תתפשט", אמר שר החוץ של איראן ל-CNN מוקדם יותר השבוע. כל תקיפה שמתבצעת באזור מקשרים אותה לרפובליקה של איראן מבלי להציג שום הוכחה, הם לא מקבלים מאיתנו פקודות, הם פועלים לפי האינטרסים שלהם".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום