מחירי הנפט עלולים לזנק ליותר מ-150 דולר לחבית: "קטסטרופה תזונתית"

השפעות הלחימה: מחירי הנפט עלולים לזנק. עם זאת, אם המשבר במזרח התיכון לא יסלים, התחזיות הנוכחיות הן שהמחירים יירדו ל-81 דולר לחבית | זאת למרות שלא ישראל ולא עזה הן יצרניות נפט משמעותיות

ראובן כספי | כלכלי 31.10.2023 | 12:41

מיכלי נפט, אילוסטרציה | צילום: Pixabay

מחירי הנפט עשויים לעלות ליותר מ-150 דולר לחבית אם הסכסוך במזרח התיכון יסלים, כך מתריע הבנק העולמי. מלחמה ממושכת באזור עלולה לגרום לעליות גדולות במחירי האנרגיה והמזון, שנה בלבד לאחר שהמחירים זינקו עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. עם זאת, לעת עתה מחירי הנפט נשארים יציב סביב 90 דולר לחבית וצפויים לרדת.

אך הבנק מזהיר שתחזית זו עלולה להתהפך במהירות. בתרחיש הגרוע ביותר שלו, הבנק העולמי אמר שיכול להיווצר מצב שישווה למשבר הנפט של שנות ה-70, שעלול להעלות את מחירי הנפט בין 140 ל-157 דולר לחבית. באוקטובר 1973, מדינות ערביות המפיקות נפט חתכו את היצוא לארה"ב ולמדינות אחרות שתמכו בישראל במלחמת יום הכיפורים. זה העלה את המחירים בשמיים.

"הסכסוך הזה מגיע בעקבות ההלם הגדול ביותר בשוקי הסחורות מאז שנות ה-70, המלחמה של רוסיה עם אוקראינה", אמר אינדרמיט גיל, כלכלן ראשי בבנק העולמי. "היו לזה השפעות משבשות על הכלכלה העולמית שנמשכות עד היום". הוא הוסיף כי קובעי המדיניות יצטרכו להיות ערניים, שכן התרחיש של "הלם אנרגיה כפול", המשפיע על אספקת הנפט והגז כאחד, לא התרחש במשך עשרות שנים.

מחירי הנפט מסוג ברנט צנחו אמש (שני) ביותר מ-1% לסביבות 89 דולר לחבית. מחירי אנרגיה גבוהים יכולים להוביל לאינפלציה גבוהה, כפי שקרה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, עם השפעה דפוקה על סחורות אחרות. "מחירי נפט גבוהים יותר, אם הם מתמשכים, פירושם בהכרח מחירי מזון גבוהים יותר", אמר איהאן קוס, סגן הכלכלן הראשי בבנק העולמי, "אם יתממש זעזוע חמור במחירי הנפט, זה ידחוף את אינפלציית מחירי המזון שכבר עלתה במדינות מתפתחות רבות. בסוף 2022, יותר מ-700 מיליון בני אדם - כמעט עשירית מאוכלוסיית העולם - היו חסרי תזונה".

הבנק חושש שהסלמה של הסכסוך האחרון הזה תגביר את חוסר הביטחון התזונתי ותביא לקטסטרופה, לא רק באזור אלא גם ברחבי העולם. תרחיש טוב יותר שמתווה הבנק צופה שיבוש קל שבו אספקת הנפט העולמית תצטמצם ב-500,000 עד שני מיליון חביות ביום. במצב זה, מחיר הנפט יעלה לטווח של 93 עד 102 דולר לחבית, אמר הבנק.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום