ישראלי אובחן עם קדחת דנגי בשובו ממקסיקו

במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל התגלה חולה בקדחת דנגי. הוחלט על מבצע הדברה, והציבור המתגורר באזור הונחה לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים

אלי קליין | בריאות 29.9.2023 | 10:20

זן של יתוש | צילום: pixabay

אתמול (חמישי) התקבל במשרד להגנת הסביבה דיווח על חולה בקדחת דנגי במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל. מחקירה אפידמיולוגית עלה כי ככל הנראה נדבק החולה בנגיף במהלך טיול במקסיקו ולאחר חזרתו לישראל אומת כנשא.

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי "קדחת דנגי מועברת בעקיצה של נקבת יתוש מסוג טיגריס אסייתי (אדס מפוספס), ומשך הדגירה שלה באדם הוא ארבעה עד שבעה ימים. המחלה על פי רוב אינה גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) הנמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה אשר אף עלולים להסתיים בתמותה".

יתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל, אך מלבד היותו מטרד אינו גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שנקבת היתוש העוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן.

היתוש פעיל גם בשעות היום ומאופיין בטווח תעופה מוגבל. על פי רוב, רדיוס התעופה שלו אינו עולה על 100 מטרים ולכן אפשר לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה.

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף פעולה הדוק מול משרד הבריאות ומול המועצה המקומית, נקטותוכנית פעולה מיידית לצורך טיפול במקרה, במטרה למזער את הסיכון של תושבי האזור להדבקה בקדחת דנגי.

על פי הנוהל המקובל במקרים מסוג זה, הוחלט על מבצע הדברה של נקבות יתוש בוגרות ברדיוס של 100 מטרים ממקום מגוריו של הנשא שהתגלה. כמו כן, אם יאותרו מוקדי דגירה של יתושים ברדיוס של 300 מטרים ממקום מגוריו של הנשא יודברו גם הם.

הציבור המתגורר בקרבה לאזור שטופל התבקש לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים (אך יעילים) לטובת צמצום הסיכון להיעקץ ולהידבק במחלה. מומלץ למרוח תכשירים דוחי יתושים, ללבוש ביגוד ארוך, ליצור משב רוח באזור השהייה של בני הבית (למשל על ידי הפעלת מאוורר) ולמגן חלונות פתוחים בעזרת רשתות.

כמו כן, יש לסרוק את סביבת המגורים ולוודא כי אין מקורות מים עומדים העלולים להיות בית גידול לזחלי היתושים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום