סקירה: הביצועים החלשים של הבורסה המקומית והמדד המעניין שזינק ב-42%

הבורסה מפרסמת סקירה של המגמות העיקריות בתשעת החודשים האחרונים | כמה כסף העביר הציבור לקרנות כספיות? ואיזה מדד עלה ב-42 אחוזים מתחילת השנה? | הסקירה המלאה

ראובן כספי | כלכלי 27.9.2023 | 23:41

הבורסה | צילום: Nati Shohat/Flash90

בדו"ח מיוחד שפורסם תחת הכותרת "הבורסה לני"יע מסכמת את ינואר-ספטמבר שנת 2023" נסקרות המגמות העיקריות במסחר בבורסה הישראלית.

ראשית מובהר כי "המסחר בבורסה בת"א בינואר-ספטמבר 2023 הושפע מהמשך העלאת הריבית במשק על מנת לרסן את האינפלציה, זאת בדומה למגמה הכלל עולמית, והושפע בעיקר מאי הודאות לגבי הרפורמה המשפטית".

המסחר במניות בתל-אביב הסתכם בעלייה מתונה במדדי המניות המובילים, תוך תנודתיות, והתאפיין במחזורי מסחר נמוכים לעומת השנה הקודמת.
מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו בכ-2%-3%, כל אחד, לעומת עלייה של כ-9% במדד MSCI העולמי. מגמה מעורבת אפיינה את המדדים הענפיים. מדד ת"א-נפט וגז בלט לחיוב, והוביל בעלייה של כ-42% מתחילת השנה.

מחזור המסחר היומי במניות הסתכם בכ-2 מיליארד שקל בינואר-ספטמבר 2023– נמוך בכ-12% מהמחזור הממוצע בשנת 2022.

הגיוסים בשוק המניות רשמו ירידה חדה בינואר-ספטמבר 2023 והסתכמו בכ-7.2 מיליארד שקל, ירידה של כ-65% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

חברה אחת ביצעה השנה הנפקה ראשונית (IPO) - חברת האנרגיה המתחדשת "זפירוס", שתי חברות נרשמו ברישום כפול ("אונדס" ו"סיאון") ושתי חברות פוצלו מחברה בורסאית ("נתנאל מניבים" ו"פז בית זיקוק אשדוד"). בנוסף, הוכנסה פעילות חדשה לחברה נסחרת – חברת הבנייה "ריי טי.אל.וי. נדל"ן" התמזגה עם חברת המעטפת "אינטליקנה".

כמו כן, ישנה התייחסות לגבי שווי אחזקות הציבור בקרנות הסל והחוץ בסוף ספטמבר 2023 שהסתכם בכ-120 מיליארד שקל, גבוה בכ-22.3 מיליארד שקל לעומת השווי בתחילת השנה. עיקר העלייה נובעת מרכישות הציבור של קרנות על מדד S&P 500 וכן מעליית מדדי המניות הבינלאומיים.

מגמה נוספת היא שהציבור משך כספים מהקרנות הפתוחות המשקיעות במניות ובאג"ח בתל-אביב – בסכום של כ-25.2 מיליארד שקל, והזרים לקרנות הכספיות כ-41 מיליארד שקל, ולקרנות הסל והקרנות הפתוחות המשקיעות בחו"ל כ-16.2 מיליארד שקל.

בעקבות הביקוש הגובר לקרנות הכספיות על רקע העלאת הריבית במשק, הגביר בנק ישראל את מכירות המק"מ, ויתרות המק"מ שבידי הציבור הגיעו לשיא של כ-316 מיליארד שקל בסוף ספטמבר 2023, לעומת כ-209 מיליארד שקל בסוף שנת 2022.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום