אבי מוסקוב: ארבעת חברי גוף הבוחר שנעדרו מהצבעה בבחירות לרה״ר: גלית שאול ראש המועצה האזורית עמק חפר, ח״כ יצחק קרויזר, הרב יעקב זוננפלד מרכסים וצביקה ברוט רה״ע בת ים.
כך מתמודדים בישראל עם הבנייה הבלתי חוקית
הרשות לאכיפה במקרקעין מפרסמת את דו"ח סיכום פעולות האכיפה בתחום התכנון והבנייה לשנת 2022 | הפירוט המלא בכתבה
אתמול (חמישי) הוגש לכנסת דו"ח סיכום פעולות אכיפה בתחום התכנון והבנייה לשנת 2022 מטעם הרשות לאכיפה במקרקעין בו מוצגים נתוני האכיפה של הרשות ושל הוועדות המקומיות. הדו"ח מוגש בהתאם לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה.
הנתונים העולים מהדוח מצביעים על המשך הרחבת פעילות האכיפה של מפקחי הרשות ומפקחי הוועדות המקומיות. פעילות האכיפה המתמשכת והעיקשת הובילה ותמשיך להוביל לצמצום התופעה של עבירות הבנייה באופן ניכר ובכך תורמים המפקחים את חלקם ליעילות ולהצלחת מערכת התכנון.
עיקרי הדו"ח:
מנתוני תצלומי האוויר התכופים שעורכת הרשות לאכיפה במקרקעין עולה כי המגמה של בלימת התחלות בנייה משמעותיות (שלדי מבנים, כלונסאות, קידוח יסודות) בשטחים הפתוחים נשמרת. הרשות הרחיבה את השטח המצולם ביחס לשנים קודמות, ומהנתונים עולה כי בשנת2022 אותרו בצילומי האוויר 22 התחלות בנייה משמעותיות לכל 1,000 קמ"ר לעומת 21 התחלות בנייה בשנת 2021 ו-80 בשנת 2017. יש להדגיש כי השטח המצולם הוא השטח "המועד", קרי השטח בו קיים ריכוז של התחלות בנייה בלתי חוקית. יש להדגיש כי תצלומי האוויר מאפשרים מיקוד של משאבי הרשות והכוונת המפקחים בפרקי זמן קצרים שמאפשרים פעולה באמצעות צווים מנהליים.
במחוז דרום פועלת הרשות באמצעות תצלומי אוויר באופן תדיר משנת 2018. המגזר הבדואי מציב אתגרים שונים והוא מטופל על ידי מספר של רשויות. מהנתונים עולה כי פעילות האכיפה הביאה לירידה משמעותית בהתחלות הבנייה המשמעותיות (מבנים מעל 50 מ"ר) תוך מיקוד בשטחים הפתוחים שבין צבירי המבנים הקיימים ("שטח אפס").
במהלך השנים האחרונות הרשות, התובעים המייצגים בבתי המשפט ושופטי בתי המשפט ברחבי הארץ נדרשו ללימוד מחדש של החוק, אופן הפעלתו וגבולותיו. פרשנות החוק ממשיכה להתעצב בבתי המשפט ומפקחי הרשות ממשיכים להעמיק את ההכרות של כלי האכיפה ואת אופן יישומם. כתוצאה מתהליכים אלה בשנת 2022 חל גידול של כ-7% במספר צווי ההריסה המנהליים לעומת שנת2021 ובכ-190% ביחס למצב שקדם לתיקון 116.
בשנת 2022 חלה עליה שולית ביחס לשנת 2021 במספר צווי ההריסה של מבנים בלתי חוקיים שבוצעו ברחבי הארץ (1,718 בשנת 2022 לעומת 1,708 בשנת 2021). מרבית הצווים שבוצעו בשנת 2022 (86%) נהרסו עצמאית על-ידי הבונים עצמם, לרוב בעקבות או תוך כדי הליך אכיפה מנהלי ממוקד ויעיל.
במהלך שנת 2022 נשמר מספר הכלים שנתפסו באמצעות כלי זה בעת ביצוע עבודה אסורה של בנייה בלתי חוקית ביחס לשנת 2021. בסך הכך נאסר שימוש ב-111 כלי רכב וציוד מכני הנדסי (צמ"ה) לעומת 116 כלים בשנת 2021.
בשנת 2022 פעלה הרשות נגד 889 מבנים שאין להם אופק הסדרה - עבירות שבשנים הקרובות אין כל תכנית להפיכתן לחוקיות.
בחינה של הפסקות השימוש במהלך השנה (לאו דווקא מתוך המבנים שנגדם נפתחו הליכים) בעקבות פעילות אכיפה באמצעות הקנסות המנהליים מראה, כי בשנת 2022 הופסק שימוש ב-546 עבירות 924,783) מ"ר). לעומת זאת בשנת 2021 הופסק השימוש ב-607 עבירות (815,520 מ"ר). חלק מהפסקות השימוש הן הפסקות שימוש בעבירות שהפעילות נגדם החלה בשנה הקודמת.
בניתוח מעמיק יותר ניתן לראות כי מתוך כלל הפסקות השימוש השנה, ב-456 מקרים (797,802 מ"ר( מדובר בהפסקת שימוש מלאה בעסק בגודל ממוצע של כ-1,750 מ"ר לעומת 1,350 מ"ר בממוצע בשנת 2021 (ביתר הפסקות השימוש מדובר בחלק מהעסק שאינו חוקי או בשימוש שאינו עסק אשר הופסק.
על פי נתוני השומות לעבירות שימוש בלבד, שהוצאו רק ב-111 עבירות שימוש (כ-12.5% מכלל המבנים בגינם החלה פעילות אכיפה באמצעות קנסות מנהליים(, עולה כי שווי העבירות, קרי הפער בין השווי האמיתי של המקרקעין לבין השווי של השימוש שנעשה בפועל במקרקעין עומד על סה"כ של 974,351,960 ₪ )לעומת 304,604,716 ₪ בשנה שעברה). נתון זה מצביע על הערך הכלכלי של העבירות.
יובהר, כי הנתון האמור מתייחס לעבירות שימוש אסור לגביהן נבחן רק ההפרש בין השווי של הקרקע בייעודה החוקי לבין שווי הקרקע על פי השימוש בפועל שנעשה בה. כלומר הפער בין הקרקע במצבה החוקי לבין השימוש שנעשה בה בפועל.
בשנת 2022 פעלו 131 וועדות מקומיות בישראל. בכלל הוועדות המקומיות נחתמו בשנה זו 2,505 צווי הריסה מנהליים, המהווים 56% מכלל צווי ההריסה המנהליים שנחתמו ברחבי הארץ (בוועדות המקומיות וברשות לאכיפה במקרקעין). כ-41% מכלל הצווים שנחתמו על ידי הוועדות המקומיות הוצאו על ידי הוועדה המקומית תל אביב-יפו.
בתחום הצווים המנהליים חלה ירידה של 24% במספר צווי ההריסה המנהליים שנחתמו על-ידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה לעומת שנת 2021. בתחום ביצוע הצווים חלה ירידה לעומת שנת 2021 (1294 לעומת 1690). גם ביחס בין מספר הצווים שנמסרו למספר הצווים שבוצעו חלה ירידה (54% לעומת 62% בשנת 2021). יש להניח כי חלק מהסיבות לירידה נובע מאי דיווח של 22 וועדות. אך מכל מקום הרשות תפעל לבירור הסיבות לירידה ותפעל לשינוי המגמה. תחום הביצוע של צווים בוועדות המקומיות נמצא במוקד פעילות הרשות מול הוועדות המקומיות.
הוועדות המקומיות העצמאיות המשיכו את המעבר מאכיפה המבוססת על הליך פלילי לאכיפה המבוססת על הקנסות המנהליים. המעבר טרם הושלם והוועדות העצמאיות ברובן לא ממצות את האפקטיביות הפוטנציאלית שבהליכי הקנסות המנהליים. בכלל הוועדות המקומיות העצמאיות בישראל נמסרו 481 התראות לקנס מנהלי, ו-231 הודעות על קנס מנהלי. הוועדה המקומית ת"א-יפו לבדה מסרה 29% ממספר ההתראות הכולל ו-44% ממספר הקנסות הכולל.
מתוך 20 הוועדות המקומיות העצמאיות שפעלו בישראל בשנת 2022, רק 16 הפעילו סמכותן לפי תקנות העבירות המנהליות והנפיקו התראות והודעות קנס. ארבעת הוועדות המקומיות העצמאיות שלא הוציאו בשנת 2022 התראות או הודעות על קנס הן חיפה, קרית טבעון, ראשון לציון ושוהם.
הרשות לאכיפה במקרקעין השיקה בשנת 2022 את פרויקט "ערים", שמטרתו לסייע לוועדות המקומיות (22 וועדות מקומיות) באיתור עבירות בנייה חדשות בתחומן בהסתמך על צילומי אוויר עיתיים. הפרויקט החל במחצית השנייה של שנת 2022. הרשות יזמה ותיקצבה את הפרויקט במטרה לסייע לוועדות המקומיות להפחית את מספר התחלות הבנייה הלא חוקיות במרחב התכנון המקומי על ידי הגדלה משמעותית של תפוקות האכיפה המנהלית בוועדות, בדגש על צווי הריסה וצווי הפסקה. בשנת 2023 הורחבה הפעילות בפרויקט לוועדות נבחרות במחוזות צפון, דרום וירושלים.