מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

השר רמז: ישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין בסעודיה

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר רמז כי ישראל לא תתנגד להקמת תוכנית גרעין אזרחית בסעודיה. בראיון לרשת אמריקאית נשאל דרמר "האם ממשלת ישראל תומכת בכך?". השר ענה: "יש מדינות באזור שיכול להיות להן כוח גרעיני אזרחי"

השר רמז: ישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין בסעודיה
רון דרמר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר רמז בראיון כי ישראל לא תתנגד להקמת תוכנית גרעין אזרחית בסעודיה במסגרת ההסכם בינה לבין ארה"ב, שעשוי לכלול הסכמות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. בראיון לרשת PBS האמריקאית נשאל דרמר "האם ממשלת ישראל תומכת בכך?".

השר ענה: "כמו בכל כך הרבה דברים, השטן נמצא בפרטים הקטנים, ואנחנו נצטרך להסתכל על מה בסופו של דבר מוסכם. ואתה צודק. הסעודים הציבו את זה, תוכנית גרעין אזרחית, שאתה בוודאי מודע לה, הם יכולים ללכת לסין או שהם יכולים ללכת לצרפת מחר, והם יכולים לבקש מהם להקים תוכנית גרעין אזרחית ולאפשר העשרה מקומית. הם יכולים לעשות את זה מחר אם הם רוצים. אז השאלה ששאלתי את עצמי היא, אם ארה"ב מעורבת בזה, מה זה אומר בעוד 10 שנים, או בעוד 20 שנה או 30 שנה בהמשך הדרך, ומה האלטרנטיבה? יש נושאים נוספים שהסעודים העלו".

המראיין ניק שיפרין הגיב: "אבל זה נשמע כאילו אתה לא נגד זה, וזו לא בהכרח המדיניות של ממשלת ישראל בעשורים האחרונים. יש מסורת ארוכה המתנגדת להתרחבות גרעינית באזור. פעם היא נודעה בתור תורת בגין, על שם מנחם בגין, ראש הממשלה לשעבר, מייסד מפלגת הליכוד, שכמובן חבר בו ראש הממשלה בנימין נתניהו. בגין הפציץ כור גרעיני עיראקי כדי להוכיח את משנתו".

השר דרמר הגיב "צודק".

ניק שיפרין המשיך לשאול: "האם ממשלת ישראל הזאת מאמינה שדוקטרינת בגין כבר לא חלה?

השר רון דרמר: "לא, תורת בגין בהחלט חלה. יש מדינות באזור שיכולות להיות להן כוח גרעיני אזרחי. זה סיפור אחר מאשר תוכנית נשק גרעיני".

דרמר הוסיף: "אנחנו לא הולכים להסכים לשום תוכנית נשק גרעיני עם אף אחד מהשכנים שלנו".

דרמר התייחס למחאות המילואימניקים: "חיילי המילואים החליטו שהם הולכים להכתיב את המדיניות".

המראיין ניק שיפרין: "מנהיגי הצבא אמרו שיש לזה סיכון משמעותי".

רון דרמר: "אבל האנשים שמקבלים החלטות בדמוקרטיה אינם חיילי מילואים צבאיים או פקידי צבא. זה הזרוע הנבחרת של הממשלה".

המראיין ניק שיפרין: "לראשונה בתולדותיו, בחודש הבא, חברי בית המשפט העליון הישראלי בן 15 שופטים ידון בערעור על החוק שמרסן את סמכויותיו שלו. האם תכבד את ההחלטה שלהם?".

רון דרמר: "ישראל היא מדינת שלטון החוק. אז תמיד נעמוד לצד החוק. אבל חשוב להבין".

ניק שיפרין: "האם זה כן?"

רון דרמר: "חשוב להבין שהשופטים אינם יכולים להיות מעל החוק".

המראיין ניק שיפרין שאל שוב: "האם תציית לפסיקת בית המשפט?".

רון דרמר: "ראש הממשלה הציג שני עקרונות. הוא אמר שהממשלה תמיד צריכה לכבד את החלטות בית המשפט העליון, ובית המשפט העליון לעולם לא צריך להיות מעל החוק".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום