מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

איש דת סעודי לתקשורת בישראל: דרוש מענה לדרישות הפלסטינים

דוקטור אחמד אל-ר'אמדי שהיה אחראי על משטרת הצניעות והדת במכה, העיר הקדושה למוסלמים בסעודיה, מתייחס לדיווחים על נורמליזציה אפשרית עם ישראל וקובע שהממסד הדתי בסעודיה יצטרך לתת לנורמליזציה גושפנקה | דבריו לא מובנים מאיליו ונוסכים תקווה לנורמליזציה

איש דת סעודי לתקשורת בישראל: דרוש מענה לדרישות הפלסטינים
דוקטור אחמד אל-ר'אמדי צילום: Pixabay / באדיבות המצלם

לא כל יום איש דת סעודי ממכה בסעודיה מדבר עם כלי תקשורת ישראלי. דוקטור אחמד אל-ר'אמדי אמנם כיום לא נמנה עם מועצת חכמי הדת בסעודיה, אך בעבר הוא היה האחראי על משטרת הצניעות והדת במכה, העיר הקדושה למוסלמים, ולכן עצם העובדה שהוא מוכן שדברים שלו יצוטטו בשמו הוא לא עניין מובן מאליו.

בשיחה עם רועי קייס ב'כאן חדשות' ממכה הוא מנסה לתת הצצה איך בחוגי הדת בסעודיה רואים את סוגיית הנורמליזציה: "במישור ההלכתי חכמי הדת חלוקים לגבי הלגיטימיות של פיוס עם ישראל. במישור המדיני, יש להתחשב ביוזמת השלום הערבית שהיא הפתרון הטוב ביותר שיכול להביא ליציבות, במצב כזה להשקפה ההלכתית המתנגדת לפיוס לא תהיה השפעה על יציבות האזור".

עוד אמר: "נרמול ללא מענה לדרישות של הפלסטינים, לא יכבה את אש הסכסוך עם ישראל ולא ישרת את האינטרס של ישראל ושל האזור". רועי קייס מציין כי דבריו מאד משמעותיים, כיוון שאם וכאשר תהיה נורמליזציה, גם הממסד הדתי בסעודיה יצטרך לתת לכך גושפנקה, בדומה למהלכים מהפכניים אחרים שראינו בסעודיה בשנים האחרונות.

הרב יעקב הרצוג עם דוקטור אחמד אל-ר'אמדי

הרב יעקוב הרצוג מירושלים השוהה בשנים האחרונות בממלכת ערב הסעודית ומסייע ליהודים העובדים בממלכה, נפגש בעבר בסעודיה עם השייח' אחמד אל-ר'אמדי, מי שהיה בעבר הממונה על משטרת הדת והצניעות בעיר מכה, אישיות דתית מאד חשובה במדינה כמו סעודיה, הרב הרצוג פרסם את התיעוד אצלו אז בחשבון הטוויטר וכתב: "ברוך השם, ביקור נפלא של השייח' אחמד אל-ר'אמדי, איתו גיליתי שדו קיום וסובלנות הם מציאות מוחשית ולא רק הטפה ותיאוריה, ערב הסעודית מהווה דוגמה שהעולם יכול ללכת בעקבותיה".

השייח' הנכבד הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הפגישה "אני מודה לרב יעקב על שביקר אותי בביתי בג'דה, אני מברך אותו ואת מי שאיתו. זאת הייתה הזדמנות להראות תמונה של דו-קיום עם השונה והשלווה. דו-קיום הוא גשר להשגת האמת וקרקע לבנייה דו שיח".

מאז הסכמי אברהם פועל הרב יעקב הרצוג, להקים קהילה יהודית בסעודיה, הרב יעקב הרצוג, תושב שכונת רמת שלמה בירושלים, מתכנן ביום מן הימים לכהן כרב הראשי של הממלכה הסעודית שפעם לפני מאות שנים היתה מקום ליהודים. הרב הרצוג בטוח שדף חדש בין סעודים ליהודים עומד לקרות בקרוב, והוא רוצה להיות חלק מהדבר הגדול הזה.

בסעודיה אין היום יהודים באופן רשמי, אך בממלכה ישנם כ-2000 יהודים שעובדים בחברות נפט וטכנולוגיה, הם רוצים לקבל שירותי דת כמו שיש באיחוד האמירויות ובבחריין, והם מקווים שזה יקרה ביום מן הימים.

בסעודיה יש מאות חיילים יהודיים מצבא ארה"ב המוצבים בסעודיה, דיפלומטים בשגרירויות זרות, וכן אנשי עסקים יהודים שנמצאים שם לעיתים תקופות ארוכות.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום