מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הלך לעולמו ניצול השואה הוגה "מבצע דוגו"

ניצול השואה המפורסם דוד לייטנר הלך לעולמו בגיל 93. לייטנר יזם את "מבצע דוגו" במסגרתו הוא נהג לאכול פלאפל בכל שנה ב-18 בינואר, יום היציאה לצעדת המוות מאושוויץ כסמל לניצחון החיים על הרוע

הלך לעולמו ניצול השואה הוגה "מבצע דוגו"
דוד לייטנר צילום: מוזיאון השואה בית העדות

ברוך דיין האמת: ניצול השואה דוד (דוגו) לייטנר הלך הבוקר לעולמו בגיל 93. דוד לייטנר הוא יוזם את "מבצע דוגו", הוא נהג לאכול פלאפל בכל שנה ב-18 בינואר, יום היציאה לצעדת המוות מאושוויץ כסמל לניצחון החיים על הרוע. הלוויתו תיערך היום בשעה 17:00 בבית העלמין בניר גלים. במודעת הפטירה שלו נכתב המספר שהוטבע על זרועו באושוויץ B-14671.


בינואר 1945, בקור של 18 מעלות מתחת לאפס, יצא דוד אז נער בן ארבע עשרה לצעדת המוות שכפו עליו הנאצים. רבים מהצועדים נספו, אך הנער דוד לייטנר, המכונה "דוגו", שרד.

כשהוא על סף אפיסת כוחות, נזכר דוגו באימו גולדה, שסיפרה לו על לחמניות עגולות (בילקלך) הצומחות בארץ ישראל, מחשבה שנתנה לו כוח להמשיך. כשעלה לארץ וביקר בשוק מחנה יהודה שבירושלים, וראה כדורי פלאפל שחומים ועגלגלים מיטגנים בשמן, החליט שבכל שנה ב-18.1, היום בו יצא לצעדת המוות, יחגוג את הניצחון באכילת פלאפל. והיום הזה הפך ל"מבצע דוגו".

דוד לייטנר, יזם מבצע עולמי במסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם הצטלמו עם מנת פלאפל, לציון ניצחונו של דוד לייטנר (דוגו), ושל שאר שורדי השואה, על הנאצים.

מבצע דוגו הפך להיות בינלאומי, עם עשרות מדינות מסביב לגלובוס. אל מוזיאון השואה בית העדות, הגיעו תמונות מצרפת, מצרים, אוסטרליה, שווייץ, דרום אפריקה, דובאי ועוד, בהן נראים אנשים אוכלים פלאפל לזכר ניצחונו של דוגו ושל שאר השורדים.

דוד לייטנר ('דוגו') אמר בינואר השנה: "מדובר ביום מיוחד בו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות ולא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי שורדים ששרדו את המסעות והמחנות. לזכור דבר אחד שעם ישראל חי".

יהי זכרו ברוך.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום