מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

פסיקת בית המשפט מנחיתה מכה על נשות הכותל

בית המשפט קבע כי הנוהל האוסר על הכנסת ספרי תורה לכותל המערבי הינו נוהל על פי החוק וכי למאבטחי הקרן למורשת הכותל המערבי הסמכות לאכוף נוהל זה

פסיקת בית המשפט מנחיתה מכה על נשות הכותל
קריב בכותל צילום: אריק מרמור, פלאש 90

זה שלושים שנה שקבוצת נשים קטנה המכונה 'נשות הכותל', מחוללות פרובוקציות מדי ראש חודש כשעיקר הפרובוקציה היא הכנסת ספר תורה לרחבת הכותל המערבי, דבר שאסור לחלוטין לפי נהלי הכותל המערבי.

בר"ח כסלו תשפ״א – 17.11.2020, קבוצת "נשות הכותל" ובהן ענת הופמן ותמי גוטליב קיימו תהלוכה רעשנית מחוץ לרחבת הכניסה לכותל המערבי, כשהן עטופות בטליתות, נושאות שלטים וספר תורה ומקיימות הפגנה כמדי ראש חודש.

בתוך ניסיון לעבור את הבדיקה הביטחונית, שהייתה בדיקה רגילה וסטנדרטית בנסיבות אותו אירוע, הרימה הגב' הופמן את קולה, ודרשה מהמאבטחים להזדהות בפניה, והוסיפה כי בג״ץ קבע, לטענתה כי למאבטחי הקרן למורשת הכותל חל איסור עריכת בדיקה בכניסה לכותל.

המאבטחים הסבירו לה כי לא ניתן להיכנס לרחבת הכותל המערבי ללא בדיקה ביטחונית, אולם המגנומטר צפצף כאשר עברה דרכו, אך היא התעקשה שלא לעבור את הבדיקה במלואה ובחרה שלא להיכנס לרחבת הכותל המערבי.

מאז, התובעות, ענת הופמן ותמי גוטליב מקבוצת נשות הכותל הגישו בקשה לבית משפט ולפיו דורשות פיצוי מרב הכותל ומהקרן למורשת הכותל המערבי בגין נזקים שנגרמו להן כביכול כתוצאה מעריכת בידוק בטחוני מפלה בעת כניסתן לכותל המערבי.

אולם, כתבי טענותיהן, כמו גם חומר הראיות, נעדרו כל יסוד לטענות המרכזיות שעמדו בבסיס התביעה, הן ביחס לטענה לפיה הופלו התובעות לרעה בעת עריכת הבידוק הביטחוני, והן ביחס לטענה לפיה מטרת עריכת הבידוק הביטחוני המפלה כביכול הייתה איתור ספרי תורה בכליהן או בחפציהן של התובעות.
לפיכך בית המשפט לא נכנס לפרטי התביעה מכיוון שהבין שזו תביעה קנטרנית מצד התובעות ללא טענת יסוד בסיס.

עם זאת, בית המשפט קבע כי הנוהל האוסר כניסת ספרי תורה לרחבת הכותל הינו בר תוקף ויש לכבדו וכי לסדרני הכותל יש את הסמכות לאכוף את נהלי המקום ובכללם את הנוהל האוסר הכנסת ספרי תורה בכל רחבת הכותל, כולל בעמדות הבידוק בכניסות לכותל.

עוד הוסיף בית המשפט כי תהיה חלוקה בין המאבטחים לסדרנים, המאבטחים יאכפו את נושא הביטחון וסדרני הקרן את נהלי המקום. על אופן הבדיקה בית המשפט לא קבע בפסיקה זו.

תגובת הקרן למורשת הכותל המערבי לפסיקת בית המשפט אמש: "הקרן למורשת הכותל המערבי פועלת על פי חוק, ובית המשפט אמש נתן לכך גיבוי. תביעת נשות הכותל נדחתה אתמול על הסף".

בחדרי חרדים

 

art

 צבע אדום