מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 30°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ועדת העבודה והרווחה את חוק הנכים לקריאה שניה ושלישית

הדיונים בוועדה נמשכו בשלושת החודשים האחרונים כמעט מדי יום. ההצבעה עברה פה אחד ובהסכמת ככל הארגונים כולל הלומי הקרב. יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "מתקשה להאמין שהגענו ליום הזה. זהו הישג אדיר עבור נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. אני שמח שבערב תשעת הימים הצלחנו לגלות את עם ישראל ביופיו ואחדותו"

ועדת העבודה והרווחה את חוק הנכים לקריאה שניה ושלישית
אייכלר וגלנט בוועדה צילום: נועם מושקוביץ

לאחר שנים ארוכות שהחוק היה מונח על השולחן, הצליחה וועדת העבודה והרווחה להעביר פה אחד את נוסח החוק לקריאה שניה ושלישית. מדובר בהישג היסטורי שייטיב עם נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה ברשימה ארוכה של הישגים שעלותם הכוללת מגיעה לכמעט מיליארד שקלים.

את הדיונים הארוכים על סעיפי החוק והנוסח המתוקן הוביל יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר במשך כשלושה חודשים, כמעט מדי יום. הדיונים נמשכו שעות ארוכות, ונטלו בהם חלק חברי הוועדה מהקואליציה והאופוזיציה, שר הביטחון גלנט, מנכ"ל משרד הביטחון, ראשי האגפים השונים, נפגעי מלחמות פעולות איבה ובני משפחותיהם.

לראשונה הוגדר בחוק פוסט טראומה לרבות תגובת קרב, הגדלת סכומי התגמולים לסיוע בניידות לזכאים, הפחתת רף הזכאות לסיוע בדיור מחמישים אחוז לשלושים אחוזי נכות, הגדלת מענק והלוואות לרכישה או החלפת דירה, ביטול מבחני הכנסה כתנאי לזכאות לתגמולים, לראשונה עיגון בחקיקה של סכומי הסיוע המוגדלים לניידות ודיור, מנגנון עדכון אוטומטי של הצמדת הקצבאות למדד מיטיב, הארכת הזכאות להשתתפות בשכר דירה משלוש שנים לשש שנים, הקמת ועדת חריגים ייעודית שתוכל להעניק סיוע מותאם לכל נכה לרבות נכי פוסט טראומה ונפש, פתרונות דיור יצירתיים להלומי קרב (כמו קרוואן וכו'), התאמת רכב גדול לנכה בעל משפחה עם 4 ילדים, ועדת חריגים תוכל לדון במענק נוסף לנכה עם שישה ילדים ויותר, קיצור משף תקופת החלפת רכב לשלוש וחצי שנים, הגדלת מימון לרכב לשמונים וחמישה אחוזים, ביטול הדרישה האוטומטית להפניה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) לצורך המשך החזקת רישיון רכב, אלמנות לא ידרשו להחזיר כספים בעקבות מכירת רכב הנכה שהלך לעולמו, התחייבות שר הביטחון להקמת מחלקות ייעודיות בכל מחוז לטיפול במתמודדי פוסט טראומה, התאמת כלל ההישגים והתוספות לנפגעי פעולות איבה החוסים תחת החוק לביטוח הלאומי.

כאמור, בתום חודשים ארוכים של דיונים הצביעה הוועדה פה אחד בעד הצעת החוק, והיא תעלה להצבעה במליאה בקריאה שניה ושלישית.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר לאחר ההצבעה בהתרגשות: "אחרי עבודה קשה של שבועות, בהם ייצגה הוועדה את האזרחים והנכים ופעלה בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים למיטוב התגמולים והמענים, אנו שמחים שהצלחנו לסיים את העבודה על הצעת החוק שתטיב ללא ספק עם נכי צה"ל. נמשיך ונקדם באותה נחישות גם את הפרקים הנוספים שיגיעו אלינו וישלימו את המענים והמעטפת הניתנת לנכי צה"ל, לנפגעי פעולות האיבה ולבני משפחותיהם. כמה סמלי שהנה בערב תשעת הימים עם ישראל מתגלה ביופיו כשהוא דואג לכל אחד ואחד- נוודא שכל נכה יקבל את החליפה המתאימה לו".

יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן בירך אף הוא את יו"ר הוועדה על עבודה מאומצת: "אחרי 20 שנה בדיונים וועדות בהן ניסינו לעגן את זכויותיהם של נכי צה"ל, אני יכול לומר שהחוק הזה הוא חוק מצוין שייתן לאנשים את הכלים שהם צריכים לקבל".

יו"ר אגף השיקום לימור לוריא בירכה על אישור ההצעה והבהירה כי ארבעת הפרקים הנותרים שיובאו לאישור הוועדה ישלימו את המעטפת שתינתן לנכי צה"ל בכלל התחומים.

לאחר האישור ניגשו נכי צה"ל והלומי הקרב יחד עם נפגעי פעולות איבה ליו"ר הוועדה והודו לו בחום על עבודה מקצועית ומסורה כדי שהם יוכלו להמשיך ולחיות הלאה את חייהם בצורה הטובה ביותר, למרות הסבל הרב שעברו.

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "צעד המשמעותי שהושלם בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הוא בשורה פורצת-דרך לנכי צה״ל ואבן דרך היסטורית במענה שמעניקה המדינה לפצועי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת לממש את מחויבותנו כמדינה וכחברה להוקרתם ולתגמולם של מי ששילמו מחיר כבד, בגוף ובנפש, למען ביטחון המדינה ואזרחיה.

מודה לחברי, יו״ר הועדה ח״כ ישראל אייכלר על פעולתו ומחויבותו למען העברת החוק ולמען רווחתם של נכי צה״ל. הערכה רבה לאנשי משרד הביטחון, שפועלים במקצועיות וברגישות עבור מיצוי זכויותיהם של הנכים", אמר.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום