מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 21°c
בני ברק 26°c
אשדוד 26°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 21°c
בני ברק 26°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בכשרות המהודרת מרגיעים: "אין חשש של יין נסך בספרייט זירו"

אב"ד אמסטרדם וראש ועד הכשרות למהדרין TOP-K מפרסם עמדה נחרצת השוללת את החשש שהתעורר בימים האחרונים לגבי הכשרות של השתייה ספרייט זירו. "אנו אכן לא מאשרים שימוש ברכיב המדובר ללא כשרות מהדרין, אך מי שנהג להקל בעניין – יכול להמשיך בכך"

בכשרות המהודרת מרגיעים: "אין חשש של יין נסך בספרייט זירו"
הרב וולף לצד הספרייט זירו צילום: באדיבות המצלם

סערת הספרייט זירו: על רקע הפרסום ב'בחדרי חרדים' מפרסם הגאון הרב אליעזר וולף, אב"ד אמסטרדם וראש ועד הכשרות למהדרין TOP-K גילוי דעת השולל מכל וכל את החשש ליין נסך בספרייט זירו משום החומצה הטרטרית שהוכנסה בו.

הרב וולף מבהיר כי "אמנם בכשרות שלנו אין אישור לחומצה טרטרית בלי הכשר מהדרין. אך למי שנהג לסמוך על המקילים בשתיית קוקה קולה וספרייט ללא הכשר, יש כאן היתר מרווח".

בגילוי דעת שפרסם הרב וולף (במקור בצרפתית) נכתב: "ישנם ממצאים רבים שמובילים אותנו לקבוע שהחומצה הטרטרית המשמשת בספרייט היא כשרה. יתר על כן, לחומצה טרטרית יש רק תפקיד נוגד חמצון, או מייצב. לכן זה לא "מעמיד" ולא "נותן טעם". משום כך יש להתייחס לכללי ההלכה הרגילים של "ביטול"".

"עם זאת", כך בגילוי הדעת של הרב וולף, "חומצה טרטרית שמקורה ביין, פועלת לפי אותם כללים של ביטול יין בשאר משקין, כלומר היא מבטלת את כמותה פי שישה (ביטול בששה), ביתר שאת כאשר היא מגיעה מתוצר לוואי של יין (חשב האפוד). זאת ועוד: תהליך הכנת חומצה טרטרית לפי כמה מהדעות מעניקות לו גדר של "נתייבש י״ב חודש".

הרב וולף מסכם כי "גם בהתעלמות מהטיעונים הללו, כמות החומצה הטרטרית הקיימת בספרייט היא מיזערית ולכן יש לראות בה בטלה בשישים".

בתוך כך, גורם בענף הכשרות ששוחח עם 'בחדרי' מעלה את האפשרות כי מאחורי הפרסומים האחרונים בדבר "האיסור" לשתות ספרייט זירו עומדים מניעים עסקיים הקשורים בניסיון להקשות על יבוא מקביל. הגורם מזכיר כי מקרה דומה אירע לפני כשנה, אז נוצרה סערה משקה הוודקה גריי גוס שכביכול היה בעל בסיס אלכוהול המופק מענבים, מה שהתברר כפייק מוחלט שהופץ לפגוע ביבוא המקביל.

בחדרי חרדים

 צבע אדום