מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הקהילה היהודית הנידחת במדינת טסמניה

המדינה הקטנה ביותר באוסטרליה היא ביתם של כחצי מיליון בני אדם וגם של כמה מאות יהודים. הצצה קטנה לקהילה היהודית מהרחוקות בעולם. הדיור במדינת טסמניה בטסמניה זול משמעותית מאשר בערים גדולות אחרות, כמו מלבורן וסידני

הקהילה היהודית הנידחת במדינת טסמניה
בית הכנסת בהובארט צילום: הקהילה היהודית בטסמניה

טסמניה, המדינה הקטנה ביותר באוסטרליה הן באוכלוסייה והן בגודלה, היא ביתם של כחצי מיליון בני אדם. היא ידועה בעיקר היופי הטבעי עוצר הנשימה שלה ומיני החיות הייחודיים שלה.

לטסמניה תמיד הייתה גם אוכלוסייה יהודית בעיר הבירה שלה הובארט בירת מדינת טסמניה שבאוסטרליה שהוקמה ב-1804 כמושבת עונשין לאסירים בריטים גולים. שמונה יהודים נמנו בין 270 האסירים המקוריים שהתיישבו שם, כך מדווחת סוכנות הידיעות היהודית.

במדינה יש שני בתי כנסת וותיקים ביותר באוסטרליה הפועלים ברציפות: הקהילה העברית הובארט, שנבנתה ב-1845, ובית הכנסת לאונסטון, שנבנה שנה לאחר מכן.

בשבוע שעבר הגיע הרב הראשי לשעבר לישראל, ישראל מאיר לאו, לביקור נדיר בבית הכנסת בלונסטון. באירוע היו כ-50 איש, כולל שרי ממשלה, וחברי הקהילה היהודית בטסמניה.

"זה מאוד נחמד שאתה יכול להיות בקצוות ועדיין להיות חלק מהעם היהודי", אמר בץ אלן, יהודי טסמני שחי בלונסטון כבר 25 שנה. "לראות את הרב לאו כאן באופן אישי כשהוא טורח להגיע לטסמניה היה משמעותי, אפילו בהקשר של אוסטרליה, זה רחוק מכל דבר".

קבלת ביקור של רב ראשי מכל מדינה בלונסטון היא אירוע נדיר. האחרון התרחש לפני 72 שנים, בשנת 1951, כאשר הרב ישראל ברודי, הרב הראשי של בריטניה באותה תקופה, הגיע לביקור במהלך סיורו באוסטרליה. הרב לאו, ילד ניצול שואה ולשעבר יו"ר מועצת יד ושם, הוא אורח כבוד מבוקש בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

הרב לאו היה אורח של הנגיד יוסף גוטניק, במקור ממלבורן. השווה קרוב לחצי מיליארד דולר, גוטניק מתגורר כיום בטסמניה.

כיום, הקהילה היהודית בטסמניה צומחת. במפקד האוכלוסין האוסטרלי ב-2021 נראה גידול של כמעט 50% גידול של יהודים מ-248 בני אדם ב-2016 ל-376 ב-2021. איש לא חקר את הסיבות לעלייה, אבל הדיור בטסמניה זול משמעותית מאשר בערים גדולות אחרות, כמו מלבורן וסידני. טסמניה ידועה גם ברחבי אוסטרליה כנקודה טובה לגמלאים, במיוחד עבור אלה שאוהבים חיים שקטים וטיולים רגליים.

הרב יוחנן גורדון ורעייתו הרבנית רחל גורדון הם שליחי חב"ד במדינה. הוא סמוך ובטוח שיש יותר יהודים ממה שנרשם באופן רשמי במפקד, הוא טוען שהוא יודע אישית שיש יותר מ-376 שנרשמו. הוא מעריך שיש 250 יהודים בלונסטון ו-1,200-1,300 ברחבי טסמניה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום