סוף לצריבות? קיץ נטול מדוזות צפוי בחופי ישראל

חוקרי אוניברסיטת חיפה מעריכים כי יש סבירות גבוהה לקיץ נטול מדוזות בחופי ישראל | "אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה נכון לרגע זה" סייגו החוקרים

קובי ברקת | חדשות בארץ 11.7.2023 | 13:11

Edi Israel/Flash90

בתקופה זו של הקיץ, מציף את חופי ישראל בדרך כלל נחיל מדוזות, שהופכות כל בילוי בים לסיכון בצריבה. אלא שהשנה, באופן מפתיע במיוחד החופים עדיין נקיים כמעט לגמרי.

על פי ההערכות חוקרים מאוניברסיטת חיפה, קיימת אפשרות כי מצב זה יישמר לכל אורך הקיץ וכך נחווה קיץ שהוא כמעט נטול מדוזות. ד"ר אדליסט ופרופ' דרור אנג'ל מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, שהקימו את האתר "מדוזות בעם", אתר בו הציבור הרחב מדווח על מפגש עם מדוזות, מספרים על כך שרוב הדיווחים הם על ים נקי. "בשנים קודמות, היינו מקבלים דיווחים כבר מיאכטונרים ומכמורתנים שנמצאים בלב ים, שהמדוזות בדרך אלינו. בינתיים גם הם מספרים שהים נקי ממדוזות", אומר פרופ' אנג'ל. 

עוד הוסיפו החוקרים וסייגו את דבריהם: "אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה נכון לרגע זה". אז למה בעצם המדוזות לא מגיעות? ההערכה המרכזית עליה מסכימים החוקרים היא ששינויי אקלים גרמו לכך שמי הים התחממו בצורה הדרגתית יותר, דבר שהשפיע על תהליך הרבייה של המדוזות. הערכה נוספת היא שאולי המדוזות נסחפו לאזורים אחרים, אך הערכה זו נשללה משום שלא התקבלו דיווחים על נחילי מדוזות במקומות אחרים. אז מה בכל זאת קרה? "אנחנו עדיין מעריכים כי תהליך הרבייה של המדוזות אכן התקיים באיחור של שבועיים-שלושה, אולם ייתכן שכשהן כן הבשילו, נכנס לתמונה גורם אחר, למשל בעל חיים שטורף את המדוזות כשהן עדיין קטנות. ייתכן כמובן שקרו דברים אחרים, שהרי הים הוא מערכת מורכבת וסבוכה", אמר פרופ' אנג'ל.

החוקרים מזכירים לנו שנים נוספות בהן קרו מקרים דומים, למשל בשנים 2016, 2018 ו-2021. לדבריהם, על פי מה שהתרחש בשנים אלו, הם צופים שגם השנה נראה קיץ דומה שבו יגיעו מעט מדוזות לחופי ארצנו. "אין ספק שקיץ ללא מדוזות הוא בשורה מצוינת למתרחצים, אבל אם מישהו חושב שמדובר ב'סוף המדוזות' – אז הוא טועה. מה שקרה השנה לא אומר דבר לגבי אוכלוסיית המדוזות שיושבות בקרקעית הים, כשהן עדיין בשלב הפוליפ. רוב הסיכויים שמושבות הפוליפים עדיין קיימות ומחכות לתנאים המתאימים לבקוע ולשחרר לים מדוזות בוגרות. כך שלפי כל מה שאנחנו יודעים כעת, המדוזות ממש אינן הולכות להעלם. השנה הנוכחית היא רק מכה קלה בכנף עבורן", סיכם פרופ' אנג'ל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום