מרדכי הלפרין: באופן חמור, משפחת קוגן בישראל לא עודכנה לא מהמוסד ולא ממשרד החוץ ולמעשה מאף גוף ממשלתי כלשהו על מה שהתרחש עם צבי - אלא שמעה על כך מהתקשורת. כעת חוברו עם החמ"ל במשרד החוץ.
אחר שנשבעו שלא יתנו הנחות: יצרני הרכב הסינים חזרו בהם
במהלך החודשים האחרונים יצרני הרכב הסינים הגדולים נכנסו למלחמת מחירים קשה על שוק הרכב החשמלי. יצרני הרכב הסינים הבינו שהם פשוט לא "מרוויחים מספיק" וחזרו בהם מהורדת מחירים אבל נאלצו לחזור בהם שוב
אם מישהו כאן היה זקוק להוכחה ששוק הרכב הסיני מתנהג באופן שונה משוק הרכב הישראלי – הרי היא לפניכם: יצרני הרכב הסינים החליטו לתת הנחות ללקוחות. ואז לבטל את ההנחות. ואז הם חזרו בהם. כך, במהלך החודשים האחרונים יצרני הרכב הסינים הגדולים נכנסו למלחמת מחירים קשה על שוק הרכב החשמלי. בלב המלחמה ניצת קרב הנחות, כלומר איזה יצרן ייתן ללקוחות הנחה יותר יפה.
עיניכם לא טועות וזו לא שגיאה: טסלה הייתה הראשונה שהוזילה את מחירי המכוניות שלה באופן ניכר והמתחרים שלה החליטו לשלוף ציפורניים וגם לתת הנחה. רק לפני כמה ימים חברת אקספנג הודיעה למשל שהיא תוזיל את רכב הכביש שטח החשמלי שלה כדי לנסות לתת קרב הוגן למודל Y של טסלה. אלא שלכל חגיגה יש סוף ויצרני הרכב הסינים הבינו שהם פשוט לא "מרוויחים מספיק" (דרך מכובסת לומר שהם מפסידים) על הרכב החשמלי.
בצר להם, הם פנו לארגון הגג של יצרני הרכב הסינים אשר נקרא CAAM וזה בתגובה הודיע כי הוא מציג "קוד התנהגות" ליצרני הרכב החשמלי בסין. הקוד אוגד במסמך אשר נקרא: "התחייבות לשמירה על סדר הוגן בתעשיית הרכב ומניעת הפרעת שוק תוך יצירת תחרות הוגנת ומניעת מחירים חריגים".
יצרני הרכב החשמלי הסינים הגדולים ביותר הודיעו שהם חותמים על העקרונות אשר הוצגו בו, כולל עמידה באמות מידה של שרות וכמובן גם הימנעות מהנחות פרועות. רשימת יצרני הרכב הסינים אשר חתמו כוללת את כל הכוכבים הגדולים: BYD, דונגפנג, צ'רי, ג'ילי וגם טסלה המייצרת כידוע גם על אדמת סין.
על פניו הכול נראה מעולה עד שהיה צריך גם לעמוד בהבטחות: טסלה הייתה הראשונה ששברה את הכלים והציעה הנחות ללקוחות. היצרנים האחרים זעמו וה–CAAM הפיץ טיוטה חדשה ובטיוטה, ניחשתם נכון, סעיף אחד חסר: זה שאוסר על הוזלת מחירים. ל–CAAM לקח פחות משבוע לשנות את המדיניות שלו ולנו נותר רק להסתכל בתדהמה ולשאול: מתי זה יקרה בישראל?