10 עובדות על הקיץ הישראלי שאולי לא ידעתם

בשבוע שעבר נכנסנו רשמית לעונת הקיץ על פי חלוקת העונות האסטרונומית. השנה התאריך הזה די מתאים למזג האוויר בפועל. להלן עשר עובדות על הקיץ בישראל | מאמר שכתב ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי

קובי עוזיאלי | מזג האוויר 25.6.2023 | 09:25

אילוסטרציה | צילום: stockvault

1. הקיץ בישראל ובאזור האקלימי הים תיכוני איננו רק העונה החמה בשנה אלא גם היבשה בשנה.

2. הקיץ בישראל דל בגשמים אפילו ביחס לאזורים ים תיכוניים אחרים בעולם ובטח שביחס לאזורים הממוזגים שבחלקם הקיץ הוא העונה הגשומה בשנה.

3. על אף האמור לעיל כמעט מדי שנה מתקבלים טפטוף או גשם קל בחודשים יולי-אוגוסט ואחת לכשלוש שנים כמות של 1 מ"מ או יותר באחת התחנות, בדרך כלל בצפון מערב הארץ

4. במאה השנים האחרונות היו 11 שנים בהם ירד ביולי-אוגוסט גשם של ממש שהצטבר לפחות באחת התחנות ל- 10 מ"מ. 5 מתוכן מאז 2006. האירוע החריג ביותר היה ביולי 1995 אז ירדו גשמים בארץ במשך 4 ימים רצופים ובסופם נמדדה באוניברסיטת חיפה כמות של 33.5 מ"מ.

5. בקיץ נמצא אזורנו בקרקע תחת השפעת האפיק הפרסי שהינו שלוחה מערבית של המונסון ההודי המביא לאזורנו זרימות ימיות.

6. בשכבות הגבוהות והבינוניות של האטמוספירה אנו תחת שליטה של הרמה הסובטרופית, מה שגורם להתמוככות (ירידת אוויר) המדכאת התפתחות עננות עבה וממטירה.

7. בשל האפיק הפרסי הדומיננטי ומיעוט העננות ההבדלים בטמפרטורות בין יום ליום בדרך כלל קטנים ובפרט במישור החוף.

8. על אף האמור לעיל לעתים יש סטיות מהדגם הסינופטי הדומיננטי כמו שרב שהופיע ב-17/7/2019 והקפיץ את הטמפרטורה בסדום לערך שיא (ליולי-אוגוסט) של 49.9 מ"צ. שבוע בדיוק לאחר כך נמדדו במרום גולן פיכמן טמפרטורת מינימום של 7.8 מ"צ בלבד ובלוע בנטל ערך מינימום ארצי של 2.9 מ"צ!

9. במרבית אזורי הארץ החודש החם ביותר הוא אוגוסט אז מגיעה טמפרטורת מי הים התיכון לשיאה. בעמק הירדן והערבה המרוחקים מהים חום יולי איננו נופל מאוגוסט.

10. בשני מקרים בלבד מאז 1950 החודש החם ביותר בקיץ היה בכלל ספטמבר: בשנים 1986 ו-2020.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום