מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

אושר במליאה: קנס של מאה מיליון ש"ח נגד היבואנים

אושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית החוק המאפשר להטיל קנס של 100 מיליון שקל על מונופול שיפגע ביבוא מקביל. "זהו יום חשוב ביותר במלחמה שלנו נגד המונופולים והקרטלים", אמר שר הכלכלה ברקת

אושר במליאה: קנס של מאה מיליון ש"ח נגד היבואנים
סופרמרקט, אילוסטרציה צילום: pixabay

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שניה ושלישית את החוק שיזמה השרה אורנה ברביבאי ואותו המשיך שר הכלכלה ניר ברקת, שקובע קנס של עד 100 מיליון שקל על יבואן שינסה לפגוע בייבוא מקביל.

"זהו יום חשוב ביותר במלחמה שלנו נגד המונופולים והקרטלים", אמר השר ברקת. "החל מהיום יבואן גדול שינסה לפגוע בייבוא המקביל - ישלם קנס של עד 100 מיליון שקל. מי שינסה לפגוע בתחרות וימנע הורדת מחירים בישראל ישלם מחיר יקר מאוד".

לדבריו, "נגמרו הימים בהם המונופולים שעושקים את הציבור עושים ככל העולה על רוחם. זהו צעד אחד מתוך שורה של צעדים חשובים שאנחנו מובילים במטרה להילחם במי שעושק את הציבור. החוק הזה יאפשר הכנסה של מוצרים בייבוא מקביל, יגביר את התחרות ויוריד מחירים".

באתר וואלה מסבירים כי מבחן החוק החדש ככלי אפקטיבי להורדת יוקר המחיה, יהיה בהפעלתו - ושם עלול שר הכלכלה, גם אם יהיה נחוש, להיתקל בלא מעט קשיים, בין אם ברמה המשפטית ובין מול גופים שתחת משרדו, כמו למשל רשות התחרות (הממונה על ההגבלים).

החוק החדש קובע כי במצב של הפרת החוק תהיה הממונה על התחרות רשאית להטיל עיצומים כספיים בסך 8% ממחזור החברה ועד לסכום מקסימאלי של כ-100 מיליון שקל. גובה העיצומים הכספיים יחושב בהתאם לנסיבות המקרה.

מנכ"ל דיפלומט, ינון בן ענת, התבטא בחריפות נגד המהלך: "במשך 30 שנה אנחנו בונים חברה ובסוף מגיע רגולטור ומבקש לפרק אותנו", טען.

לדברי בן ענת, "הדרך הטובה ביותר להורדת יוקר המחיה הינה הגדלת התחרות ושחרור החסמים. כל מוצר שיכול להימכר באירופה יכול להימכר גם בישראל. בנוסף, יש חוקים ספציפיים במדינת ישראל שהגיע הזמן לבטל. כמו למשל רגולציה ייחודית לייבוא אבקת כביסה שקיימת רק בישראל, מה שבסופו של דבר משתקף גם במחירים. המטרה היא להוריד משקולות, לייבא יותר מוצרים ולתת לשוק לרוץ קדימה".

בחדרי חרדים

 צבע אדום