מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בג"ץ מקפיא את החוק שמעניק לבן גביר סמכויות על משטרה

שופטי בג"ץ הודיעו למדינה כי עליה להשיב לעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה המכונה "חוק בן גביר" תוך שלושה חודשים. משמעות ההחלטה היא שהעליון מוצא את טענות העותרים נכונות. החוק מעניק לשר בן גביר סמכויות לקבוע את מדיניות המשטרה, כולל בנוגע לחקירות

בג"ץ מקפיא את החוק שמעניק לבן גביר סמכויות על משטרה
בן גביר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי המורה לממשלה, לכנסת ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לנמק תוך 90 יום, מדוע לא יבוטל התיקון לפקודת המשטרה שמעניק לבן גביר סמכויות לקבוע את מדיניות המשטרה, כולל בנוגע לחקירות.

משמעות ההחלטה של בג"ץ (השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ויחיאל כשר) היא שהרכב השופטים מצא באופן עקרוני שטענות העותרים נגד התיקון שמכונה "חוק בן גביר", הן מוצדקות ועתה הנטל לשכנע שלא לבטל את התיקון הועבר אל המשיבים.

הכנסת אישרה בדצמבר חלק מהצעת החוק, לפיה השר לביטחון לאומי יתווה את מדיניות המשטרה ויוכל לקבוע את מדיניות החקירות שלה. הצעת החוק המקורית של בן גביר פוצלה בשל קשיים משפטיים, ושני סעיפים בהצעה - שנועדו להכפיף את המפכ"ל לשר לביטחון לאומי ולממשלה ויאפשרו לשר להתוות מדיניות בנוגע למשך הטיפול בתיקים - נידונים בכנסת בימים אלו.

העותרים - בהם האגודה לזכויות האזרח, ומפלגות העבודה ויש עתיד - טענו כי התיקון לפקודת המשטרה אינו חוקתי, משום שהוא מכפיף את מימושם של חופש הביטוי והמחאה לגורם פוליטי. יו"ר מפלגת העבודה העבודה מרב מיכאלי אמרה בפתח הדיון כי "ההפיכה המשטרית התחילה בחקיקה שמנסה להפוך את המשטרה שלנו ממשטרה של העם ושל המדינה למשטרה של הממשלה המאוד ספציפית".

בחדרי חרדים

 צבע אדום