ראש אמ"ן לשעבר: הטעות האסטרטגית של טראמפ ונתניהו

ראש אמ"ן לשעבר אומר כי בראייה לאחור ברור שהיציאה של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן בעידודו של נתניהו הייתה משגה אסטרטגי. כעת הוא בוחן את ההיבטים החיוביים והשליליים בהסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן

מאיר גלבוע | מדיני 18.6.2023 | 14:55

טראמפ ונתניהו | צילום: Miriam Alster/FLASH90

ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' תמיר הימן עושה סדר בהסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן בסוגיית הגרעין. הימן מסביר כי בפרספקטיבה קל להבין שהיציאה של טראמפ מהסכם הגרעין האמריקאי עם איראן הייתה משגה שפגע בישראל. ראש אמ"ן לשעבר מונה את ההיבטים החיוביים והשליליים בהסכם המתגבש עם איראן.

"לפני שניגש לעניין עצמו, מילה על ההקשר – כבר לפני מספר שבועות התריעו שר הביטחון והרמטכ"ל על מצבנו החמור מול תכנית הגרעין של איראן – הציגו נתונים וחשפו אתר תת קרקעי חדש. כלומר, קל לקבוע היום שהיציאה החד צדדית של הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין הייתה טעות אסטרטגית. מצבה האסטרטגי של ישראל הורע. קל להסיק גם שכל שינוי מהנתיב שבו איראן צועדת כעת יש בו רכיב חיובי.

2. ההיבטים השליליים בהבנות המסתמנות בין ארה"ב לאיראן –

- איראן ממשיכה להיות מדינת סף גרעינית בפועל – אין הפחתה של היכולות אלא רק הקפאת מצב.

- איראן תקבל כ-20 מיליארד דולר בכספים כלואים, מיעוט מזה ילך להתעצמות והרוב לצרכים פנימיים.

3. ההיבטים החיוביים:

- המצב מפסיק להחמיר – איראן לא תצבור עוד חומר גרעיני מועשר ברמה של 60% ולא תפרוץ ל 90%.

- ישראל קונה זמן יקר – מאחר ומצב הקרנת ההרתעה שלנו אינו גבוה, קל וחומר כאשר רה"מ טרם הוזמן לבית הלבן, האיום הצבאי, שקשור בקשר ישיר להקרנת עוצמת יחסיה של ישראל עם ארה"ב, נתפס לא אפקטיבי. אנחנו מרוויחים זמן שיאפשר להיערך טוב יותר לתכנית חליפית.

- אפשרות לתמורה אמריקאית בדמות סיוע בקידום נורמליזציה עם סעודיה (בתנאי שנבלע הצפרדע של מעגל העשרת אורניום סעודי – סוגיה לא פשוטה בפני עצמה).

- אפשרות לתמורות ביטחוניות שיבטיחו את יתרונה האיכותי צבאי של ישראל לאורך שנים.

4. שורה תחתונה – לו היינו בהסכם הגרעין המקורי מצבנו היה טוב יותר. בבחירה בין האופציות הגרועות - עדיפות ההבנות האלו על לא כלום. הדרך לאיום צבאי אמין עוברת בחדר הסגלגל בחדר הלבן הרבה יותר מאשר בתרגילים נוצצים של תרגול תדלוק מטוסי קרב מעל הים התיכון".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום