מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

פורסמו טיוטת תקנות לתיקון חוק בעניין בדיקת שיכרות לנהגים

פרקליט התעבורה עו"ד רוני פאלוך: מדובר בתקנות שיעגנו בחקיקה את כללי הבדיקה ויאפשרו חופש פעולה לאיתור במהלך חשד לעבירה על החוק, זאת יחד עם שמירה על דיוק תוצאות הבדיקה

פורסמו טיוטת תקנות לתיקון חוק בעניין בדיקת שיכרות לנהגים
בדיקת ינשוף צילום: משטרת ישראל

משרד התחבורה ומשרד הבריאות פרסמו טיוטת תיקון לתקנות תעבורה בעניין בדיקת שכרות לנהגים.

לפי נוסח החוק המוצע, עליו חתומים שר הבריאות משה ארבל ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ריכוז האלכוהול המותרת בגוף הנבדק תעוגן בחוק, וכן באשר לחיפוש בגופו של החשוד.

בעקבות פסיקות בית המשפט בשנים האחרונות והתפתחויות הטכנולוגיה, הוספו הגדרות "משקה משכר" להגדרה "שיכור". לפי פסקה זו, השותה משקה משכר תוך כדי נהיגה הוא "שיכור" כהגדרתו בפקודה, ובהתאם עובר עבירה של נהיגה בשכרות, ואין רלוונטיות לשאלה מה ריכוז האלכוהול בגופו. מוצע לקבוע לצורך זה, שהריכוז הרלוונטי הוא חצי מיליליטר אלכוהול למאה מיליליטר משקה, בדומה לחקיקה בארצות הברית.

עם זאת, בעקבות פסיקת בית המשפט להרשעה של אדם שידע שהוא שיכור מכדי לנהוג ועל כן ישן ברכב החונה כשמנועו דולק, וזאת בעקבות נוסח החוק כיום שאוסר התנעת רכב ע"י שיכור, מוצע כעת לתקן מאחר ואין סכנה ברכב עומד בלי תנועה כשמנועו דולק, אף אם מי שהפעיל את המנוע היה שיכור, ומאחר וברגע שהוא יזיז את הרכב ממקומו הוא ייכנס בגדר "נוהג" ולעבירת הנהיגה בשכרות, מוצע לבטל הוראה זו.

עו"ד רוני פאלוך

באשר לתקינות מכשירי הבדיקה – "ינשוף" – מוצע כי המכשיר יישא תעודת כיול תקפה מאת מעבדה שהוסמכה לפי חוק, והגדרות מקצועיות נוספות.

באשר להליך הבדיקה עצמה, המפעיל ייטול שתי דגימות נשיפה מהנבדק לבדיקת ריכוז האלכוהול בגופו. ההפרש בין תוצאות הבדיקות מאותו גלאי לא יעלה על עשרה אחוזים מהתוצאה הנמוכה או 40 מיקרוגרם לליטר אויר, לפי הגבוה מבניהם. במידה ועלה ההפרש בין תוצאות הבדיקות על המותר או שהמכשיר לא נתן תוצאת בדיקה סופית לגבי אותו הנבדק, ייפסלו הבדיקות ורשאי המפעיל המכשיר לערוך בדיקת נשיפה חדשה מתחילתה. ריכוז האלכוהול בגוף הנבדק הוא הריכוז לפי תוצאת הבדיקה הנמוכה מבין כל תוצאות הבדיקות שהתקבלו מאותו הנבדק, למעט הבדיקות שנפסלו.

כמו"כ, מוצע לתקן את ההסדרה של אופן נטילת דגימות ובדיקתן תוך אבחנה בין הכללים לבדיקות לקיום אלכוהול וריכוזו, לבדיקות לקיום חומרים מסוכנים או תוצרי חילוף חומרים שלהם. כך שבדיקות מעבדה וכן כי דגימות דם לאלכוהול ייבדקו פעמיים, ההפרש בין תוצאות הבדיקות לא יעלה על 10% מהתוצאה הנמוכה או על 5 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם.

עו"ד רוני פאלוך המכהן כמ"מ יו"ר ועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין מדגיש כי מדובר בנתונים מקצועיים אשר סניגור מנוסה יוכל לא אחת לפעול במסגרת סד הראיות למען תוצאה חיובית עבור הנהג.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום