מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

כמאה מטוסים ויחידת חילוץ: כך תראה תקיפה ישראלית באיראן

בשבוע החולף נסק לו הרף הרטורי של בכירי מערכת הביטחון הישראלי שרמזו על אפשרות של תקיפת מתקני הגרעין באיראן. מהלך כזה הוא מורכב מראש ודורש היערכות רבה וסדר כוחות משמעותי מאוד | והאם ישראל חייבת את הסיוע של ארה"ב?

כמאה מטוסים ויחידת חילוץ: כך תראה תקיפה ישראלית באיראן
מטוסי חיל האוויר בתרגיל צילום: דובר צה"ל

ברקע ההסלמה הרטורית מצד בכירי מערכת הביטחון בישראל שדיברו במהלך השבוע על אפשרות של תקיפה באיראן בעקבות דיווחים מדאיגים על התקדמותם לעבר יכולת גרעינית צבאית, הכתב הצבאי של ערוץ 12, ניר דבורי, משרטט בכתבת מגזין ב-n12 כיצד תראה תקיפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן, עם או בלי ארה"ב. מתקפה כזאת דורשת תכנון אופטימלי וסדר כוחות משמעותי של מטובים וכטב"מים שיוכלו לצאת למסע של 1,600 ק"מ ולחזור בשלום.

תחילה תצטרך ישראל לתכנן יעדים ממוקדים שהפגיעה בהם תעכב באופן מהותי את פרויקט הגרעין האיראני - היא לא תוכל לתקוף את כל המתקנים בבת אחת.

אחר כך עליה לבנות סד"כ מטוסים וכלי טייס לא מאוישים שידעו להגיע לטווחים של 1,600 ק"מ ולחזור בשלום. ההערכה היא שתקיפה כזו תכיל כמאה מטוסים – מטוסי קרב, מטוסי התראה מתקדמת לניהול המשימה והסנכרון בין כלי הטייס התוקפים, מטוסי לוחמה אלקטרונית, מטוסי תדלוק אווירי, מל"טים לאיסוף מודיעין ולתקיפה וכוחות חילוץ מוטסים (669), במקרה של טייסים נוטשים על אדמת אויב.

יידרש גם תכנון נתיבי הכניסה והיציאה, ובניית יכולת הגעה מבלי להתגלות עד רגע ההפצצה עצמה. וגם תכנון המילוט לאחור כשהשטח כבר "חם", וצמצום סיכויי הפגיעה של המטוסים התוקפים מאש נ"מ או מטוסי קרב שיוזנקו לעברם.

בצי הישראלי מטוסי חמקן F35, שיצטרכו לחדור לעומק שטח האויב מבלי להתגלות, להשמיד את מערך ההגנה האווירית האיראני, ולהשיג עליונות אווירית עבור מטוסי ה-F16 וה-F15 עמוסי הפצצות שיגיעו בעקבותיהם.

וגולת הכותרת - החימוש: ישראל קיבלה מארה"ב וגם פיתחה בעצמה פצצות חודרות בונקרים, שעל פי פרסומים זרים הן חודרות לעומקים של כעשרים מטרים לעומק האדמה, ורק פגיעה של פצצות זו אחר זו בשרשור לתוך אותה נקודה יכולה להביא להעמקת החדירה לעשרות המטרים הנדרשים כדי להגיע לבונקרים האיראניים.

נדרש גם חימוש מסוג אחר - פצצות גולשות וטילי הטעיה שישמשו לפגיעה בסוללות הנ"מ הרבות הפרוסות מסביב לכל אחד ממתקני הגרעין.

ככל שאיראן תעמיק לחפור את מתקניה - כך תידרשנה יכולות שאין בידי ישראל כדי לתקוף. האמריקנים פיתחו בדיוק לשם כך את ה-GBU-57 Massive Ordnance Penetrator, "אם כל הפצצות", פצצה חודרת בונקרים במשקל של יותר מ-12 טונות שיכולה לחדור לעומק של כ-60 מטרים מתחת לאדמה.

לישראל אין מטוסי תקיפה שיכולים לשאת פצצות בגודל הזה וחיל האוויר האמריקני משתמש במפציץ החמקן B-2, ובמפציץ האסטרטגי B-52, כדי לשאת את הפצצות הללו. ארה"ב לא העבירה פצצות כאלה לאף אחת מבנות בריתה. ככל שחולף הזמן ונסגר חלון ההזדמנויות מבחינת ישראל, גוברת התלות הישראלית בארה"ב.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום