מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 35°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 35°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ועדת הכספים אישרה את החוק להקמת קרן הארנונה

ועדת הכספים אישרה את הצעת חוק קרן הארנונה. החוק יעלה בשבוע הבא להצבעה כחלק מחוק ההסדרים. סמוטריץ': "נחצו קווים אדומים בדיון הזה"

ועדת הכספים אישרה את החוק להקמת קרן הארנונה
הצבעה בוועדת הכספים צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה הערב (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קרן הארנונה. החוק יעלה בשבוע הבא להצבעה כחלק מחוק ההסדרים. בהצעה תמכו 10 חברי כנסת מול 8 שהתנגדו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר לפני אישור החוק: "נחצו בדיונים האלה שורה של קווים אדומים". סמוטריץ' בירך את מנסחי החוק. נציגי האופוזיציה תקפו אותו בחריפות וכינו את החוק "שוד ארנונה".

באופן חריג, סמוטריץ' הודה גם ליו"ר השלטון המרכזי חיים ביבס שהתנגד בחריפות לחוק ואף הכריז על שביתה. סמוטריץ' אמר: "השיח איתו טייב את החוק הזה. אני מבין שכמה ראשי רשויות לחצו אותו וכפו עליו להתנגד, אבל הוא היה שותף מלא לגיבוש החוק הזה".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר לאחר אישור החוק: "חוק טוב שסוגר פערים בין עשירים לעניים ומטיב עם אזרחי ישראל וזהו גם מבחן משילות לקואליציה שעבר בהצלחה גדולה!".

הקרן שעפ"י המתווה יועברו אליה כספי גידול בהכנסות מארנונה עסקית, ותתגמל בניית יחידות דיור, הוקמה במטרה להביא להגדלת היקפי הבנייה לדיור ולסייע לרשויות חלשות.

במהלך 10 הדיונים שהתקיימו לעניין הצעת החוק, מוטבה הצעת החוק - ההפרשות מהרשויות לקרן הופחתו בצורה משמעותית, הוכנס תחשיב הלוקח בחשבון את המדד הסוציו אקונומי והמדד הפריפריאלי, ונקבע כי כלל הכספים שנכנסים לקרן יועברו לתמרוץ בנייה ברשויות.

על פי המודל המוצע: הקרן תחל לפעול בשנת 2024, הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, תפרשנה לקרן בצורה דיפרנציאלית, אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. בנוסח החוק המקורי עמד שיעור ההפרשה המירבי, במדרגה הראשונה על 49% וזה הורד בעקבות הדיונים והמגעים בין הצדדים ל-28% (27.5% בהוראת שעה לשנתיים הראשונות עד תום 2025).

המדרגה השנייה שעמדה בהצעה המקורית על 35% הופחתה ל-20%, המדרגה השלישית שעמדה במקור על 20% תעמוד על 15%, המדרגה הרביעית והמינימלית שעמדה במקור על 10% תעמוד  על 7.5%.

תיקון משמעותי נוסף שהוכנס למנגנון במהלך הדיונים הוא הפחתה בשיעור ההפרשה לקרן, עבור רשויות המדורגות באשכול 1 עד 5 הן במדד החברתי-כלכלי והן במדד הפריפריאלי, כאשר רשות כזו שאמור הייתה להפריש את ההפרשה המקסימלית (28%), תפריש 20% בלבד מהגידול בארנונה שאינה ממגורים.

מן הצד השני, מתוך כספי הקרן יוענק מענק שנתי וקבוע לרשויות המקומיות בסך 1,850 ₪ עבור כל יחידת דיור שנוספה ברשות משנת 2021.* (במקום 2,000 ₪ בהצעה המקורית).

בנוסף רשות מקומית תהייה זכאית למענק שנתי וקבוע בסך 1,000 ₪ בשל כל יחידת דיור שנוספה ברשות המקומית בשנים 2018 עד 2020.* (זאת במקום 1,500 לפני השינויים שהוכנסו בחוק).

החל משנת 2025 השיעור יתעדכן מדי שנה לפי שיעור העדכון, לעניין מענקים חדשים.

לעניין רשות מקומית ביהודה ושומרון, נקבע כי בשל המצב המשפטי באזור, תשלומים שתצטרך להעביר לקרן, יקוזזו מתשלומים המגיעים לה מהקרן, כאשר יש קושי לגבות ישירות מן הרשויות באזור.

עוד נקבע כי כלל הכספים שיכנסו לקרן יחולקו כתמרוץ לבנייה למגורים ברשויות, ניהול הקרן יהיה בראשות השלטון המקומי, ומרבית היתרות שיישארו בקרן יחולקו חזרה לרשויות.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום