מרדכי הלפרין: נתניהו ביקש מראשי הרשויות בצפון להסביר לתושבים שהם לא יוכלו לחזור בקרוב לבתים מחשש שהאש תחודש בעוצמה גדולה יותר. נוכחים בחדר מעידים שחלק מראשי הרשויות שהביעו בתחילה התנגדות להסכם, השתכנעו שהוא נחוץ מבחינה ביטחונית.
ירושלים של דוחות: לא תאמינו כמה קנסות נרשמו לירושלמים
בירושלים נרשמה הכמות הגדולה ביותר במספר הדוחות שרשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2022 לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות – 4,099
111,816 דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2022, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני המשטרה. בהשוואה לנתוני שנת 2021 מדובר בירידה של כ-8% במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו 121,586 אלף דוחות.
בירושלים נרשמה הכמות הגדולה ביותר במספר הדוחות שרשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2022 לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות – 4,099. רהט נמצאת במקום השני הגרוע עם 2,049 דוחות לנהגים בגין אי חגירת חגרות בטיחות. נצרת במקום השלישי עם 1,699 דוחות. בתל אביב-יפו נרשמו 1,414 דוחות לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות בשנת 2022 וטבריה סוגרת את החמישייה הפותחת עם 1,245 דוחות בגין אי חגירת חגורות בטיחות.
בירושלים נרשמו כמעט פי שלושה יותר מאשר בתל אביב-יפו
• ירושלים - בשנת 2022 נרשמו בעיר 4,099 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 21% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 5,187 דוחות בגין עבירה זו. למרות הירידה, ירושלים היא העיר הראשונה בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2022.
• תל אביב-יפו - בשנת 2022 נרשמו בעיר 1,414 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעלייה של 19% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,186 דוחות בגין עבירה זו. תל אביב-יפו היא העיר הרביעית בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2022.
• חיפה - בשנת 2022 נרשמו בעיר 528 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 31% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 770 דוחות בגין עבירה זו. חיפה היא העיר ה-28 בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2022.
• באר שבע - בשנת 2022 נרשמו בעיר 945 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 31% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,361 דוחות בגין עבירה זו. באר שבע היא מדורגת במקום ה-12 בכמות הדוחות שחולקו בשנת 2022.
• בת ים- בשנת 2022 נרשמו בעיר 141 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעלייה של 171% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 52 דוחות בגין עבירה זו.
• רהט- בשנת 2022 נרשמו בעיר 2,049 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעלייה של 9% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,888 דוחות בגין עבירה זו. רהט היא העיר השנייה בכמות הדו"חות שחולקו בשנת 2022.
• אשקלון - בשנת 2022 נרשמו בעיר 1,021 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 19% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,262 דוחות בגין עבירה זו. אשקלון היא העיר העשירית בכמות הדו"חות שחולקו בשנת 2022.
• לוד - בשנת 2022 נרשמו בעיר 924 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעלייה של 33% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 693 דוחות בגין עבירה זו. לוד היא העיר ה-13 בכמות הדו"חות שחולקו בשנת 2022.
• מודיעין מכבים-רעות - בשנת 2022 נרשמו בעיר 784 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 40% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2021 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,312 דוחות בגין עבירה זו. מודיעין מכבים-רעות היא העיר ה-17 בכמות הדו"חות שחולקו בשנת 2022.
מנתונים עולה כי בשנת 2022 בלבד, נהרגו 24 בני אדם שלא השתמשו באמצעי בטיחות. בסך הכל בשלוש השנים האחרונות (2020-2022) נפגעו למעלה מ-1,300 בני אדם שלא השתמשו באמצעי בטיחות, מהם 85 נהרגו.
שיעורי החגירה בישראל נמוכים ביחס לאירופה
לפי דו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (מרץ 2022), שיעור חגירת חגורות הבטיחות בישראל נמוך מאוד בהשוואה למדינות אירופה.
במדד שיעורי חגירת חגורות הבטיחות במושבים הקדמיים של מכוניות וטנדרים, ישראל משתרכת מאחור ונמצאת במקום ה-14 מתוך 20 מדינות שנבדקו. למרות העלייה באחוזי החגירה במושבים הקדמיים מ-90% ל-92% בין השנים 2020-2010, ישראל נמצאת בין המדינות הממוקמות בתחתית הדירוג.
גם במדד שיעורי חגירת חגורות הבטיחות במושבים האחוריים של מכוניות וטנדרים, ישראל נמצאת במקום נמוך ומדורגת במקום ה-15 מתוך 19 מדינות אירופה שנבדקו. אחוז שיעור החוגרים במושב האחורי כמעט ולא השתנה בין השנים 2020-2010 ונעמד ב-70% בלבד.
בנוסף לכך שיעורי האכיפה בישראל נמוכים גם הם. במדד שינוי שנתי ממוצע במספר הדו"חות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות לכל 1,000 תושבים בשנים 2019–2010, ישראל ניצבת במקום ה-13 מתוך 29 מדינות אירופיות שנבדקו. בעשר שנים נרשמה ירידה של 4% בדוחות שרשמה המשטרה בגין אי חגירת חגורות בטיחות לכל 1,000 תושבים בישראל, למרות ששיעור החוגרים לא עלה באופן משמעותי.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב: "חגורת בטיחות מצילה חיים. בכל כלי רכב שבו הנהג או הנוסעים לא חגורים, הסכנה שלהם להיפגע בתאונת דרכים הולכת וגדלה. במקרה של תאונה נוסע לא חגור עלול לעוף במהירות מהרכב ולפגוע בנוסעים האחרים שכן חגורים או להיזרק מהרכב. למרות המודעות הגדולה לכך שחגורת בטיחות מצילת חיים, שיעורי החגירה מאחור בישראל עדיין נמוכים יחסית למדינות אירופה וזו תוצאה של מחסור במאות ניידות ומאות שוטרים. נהגים פשוט לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה. חיזוק משטרת התנועה בעוד ניידות ועוד שוטרים יגביר את ההרתעה בקרב נהגים וימנע הסעה של אדם לא חגור. בדרך זו נוכל לצמצם באופן משמעותי את היפגעותם של נוסעים לא חגורים".