צוואה הלכתית: כל מה שצריך לדעת על חלוקת הירושה שתותירו אחריכם

על צוואה הלכתית שמעתם? מה עושה אדם שומר מצוות אשר רוצה לערוך צוואה בהתאם לדין תורה ולא על פי דיני הירושה הנהוגים בישראל הנוגדים ההלכה? על כך ועוד בכתבה שלפניכם

שיווק ופרסום | תוכן שיווקי 16.4.2023 | 10:13

צוואה | צילום: unsplash

חוק הירושה במדינת ישראל קבוע בהעדר צוואה למנוח, מי הם יורשי המנוח על פי סדר שנקבע בחוק ובאיזה אופן עזבון המנוח יחולק.

במקרה כזה, יורשי המנוח יגישו בקשה לצו ירושה והירושה תחולק כאמור באופן שנקבע ע"י המחוקק.

כיום, נהוג ומומלץ לכל אדם לערוך צוואה ולהסדיר את העניינים הרכושיים שלו וזאת בהתאם לרצונו. כך, הוא יכול לקבוע מי ירש אותו, באיזה חלקים ובאיזה אופן.

ישנם כמה סוגים של צוואות, כאשר הנפוצה ביותר היא צוואה בעדים.

החוק דורש שהצוואה תהיה בכתב, עם ציון תאריך ותיחתם בידי המצווה בפני שני עדים, לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם שזו צוואתו. העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.

בתי המשפט האזרחיים דנים בצוואות ובירושות על בסיס חוק הירושה הקיים במדינת ישראל, בעוד שבתי הדין הרבניים דנים בעיקר על בסיס דין תורה השונה באופן מהותי מחוק הירושה.

כך למשל חוק הירושה קובע כי בהיעדר צוואה, ילדיו של המנוח ירשו אותו בחלקים שווים - בעוד שעל-פי דין תורה בכור יורש פי שניים מכל ילד אחר ובנות לא יורשות באותה מנה כמו בנים. בנוסף, על פי חוק הירושה האישה יורשת חצי מעיזבון הבעל, בעוד שעל פי ההלכה יש לה זכויות שונות למזונות ולמדור מן העיזבון, אך אינה יורשת בעיזבון.

משרד עורכי דין אופיר ביידה חן ושות' מתמחה בצוואות הלכתיות וישנם דוגמאות רבות לשוני הרב בין החוק להלכה.

ואם אדם מותיר אחריו צוואה? גם במקרה זה עלולה להיווצר סתירה בין הדין הדתי לבין חוק הירושה. ההלכה אינה מכירה בצוואה הנכתבת על-פי העקרונות המנחים של חוק הירושה.

לכאורה, הרוצה לשנות את סדר הירושה רשאי, שהרי ניתן להתנות על עניינים ממוניים אפילו בניגוד לדברי התורה. אלא, שדין זה נכון רק כאשר אדם בעודו בחיים, ואילו הירושה מתחלקת לאחר המיתה.

ישנם דרישות הלכתיות שצוואה רגילה לא נותנת להן ועל כן הן מנוגדות לדיני הירשוה האזרחיים-

  1. אופן הניסוח של צוואה רגילה הרווחת כיום שונה ומנוגד לצוואה על פי ההלכה. צוואה רגילה מנוסחת כך שרק לאחר מותו של אדם הצוואה נכנסת לתוקף וירושת נכסי המוריש מתבצעת רק לאחר המוות. על פי דין תורה- אדם אינו יכול לעשות פעולה קניינית בנכסיו לאחר מיתתו ועל כן ניסוח הצוואה יהיה שונה ותנוסח בלשון "מתנה מחיים" (ביצוע של פעולה הקנאה בחיים).
  2. כמעט בכל צוואה ישנה התייחסות לנכסים עתידיים שיהיו בבעלות המצווה (נכסים שלא באו לעולם). על פי דין תורה- אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם.
  3. שוני בכשרותם של העדים.

על מנת לחלק את העזבון בין היורשים שלא עפ"י דיני הירושה והצוואה תהיה תקיפה לפי דין תורה – יש לערוך צוואה הלכתית. במצב זה- עורך הדין יערוך שתי צוואות - האחת "צוואה אזרחית רגילה"; והשנייה, "צוואה הלכתית", תקפה על-פי דין תורה.

כך, ניתן להבטיח את קיום הצוואה ורצונו של האדם המצווה כאשר הוא ילך לבית עולמו.

ישנה חשיבות יתרה לעריכת צוואה שכן החוק שמסדיר את דיני הירושה בישראל והצוואות הינו חוק ישן מאוד ואין בו התייחסות לשינויים שחלו במרוצת השנים בכל תחומי החיים. כמו כן, עריכת צוואה הינה כלי חשוב למניעת מחלוקות עתידיות בין ילדי המנוח או קרוביו לאחר מותו.

משרדנו מעניק שירותים משפטיים בתחום דיני ירושה ועזבון לרבות עריכת צוואות רגילות, הדדיות וצוואות הלכתיות וכל מטפל בהגשת צו ירושה וצו קיום צוואה, התנגדויות ותכנוני מס בצוואות.

בכל הנוגע לצוואה הלכתית על פי דין תורה, משרדנו מקבל ייעוץ שוטף על ידי רב מוכר וידוע בתחום.

משרד עורכי דין אופיר ביידה חן ושות' מתמחה בצוואות הלכתיות, משרדנו נמצא בבני ברק במתחם בסר

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום