מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

תמונת מצב: מי הן המיליציות הפרו איראניות בסוריה?

נמשכים ניסיונות סוריה לייצב את המוסדות המדינתיים ולבנות מחדש את הצבא לאחר מלחמת האזרחים; המיליציות הפרו איראניות משמשות ככלי נוסף לביסוס האסטרטגיה האיראנית בסוריה ובלבנון. מי הן המיליציות הפרו איראניות בסוריה? תמונת מצב

תמונת מצב: מי הן המיליציות הפרו איראניות בסוריה?
חיילים במשמרות המהפכה: אילוסטרציה צילום: Iran international

בסוריה, המהווה מרכז גיאוגרפי של הציר הרדיקלי בהובלת איראן, פועלות מיליציות פרו איראניות שחלקן הובאו על ידי איראן וחלקן הוקמו על בסיס התושבים המקומיים ביוזמת משמרות המהפכה האיראניים, והן נועדו לתכלית מרכזית אחת: להבטיח את המשך שלטונו של הנשיא בשאר אל אסד, בתואנה של הגנה על המקומות הקדושים לשיעה. מאז הוכרעה מלחמת האזרחים בסוריה שפרצה ב-2011 לטובתו של אסד, ונמשכים ניסיונותיו לייצב את המוסדות המדינתיים ולבנות מחדש את הצבא, המיליציות הפרו איראניות משמשות ככלי נוסף לביסוס האסטרטגיה האיראנית בסוריה ובלבנון.

המיליציות הפרו איראניות מונות כיום למעלה מ-60 אלף פעילים הערוכים במספר מוקדים, שהעיקרים בהם: לאורך נהר הפרת, בעיר חלב וסביבותיה, במעבה המדבר הסורי, במרחב דמשק ובדרום המדינה. מדובר במיליציות שיעיות אסייתיות, הנחשבות "כוח תומך". כך מפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית. לצידם, כוחות מגויסים מקומיים, המהווים את עיקר סדר הכוחות המיליציוני הפרו איראני במסגרת מה שמכונה "כוחות ההגנה המקומית".

בולטת במיוחד הנוכחות של המיליציות הפרו איראניות במזרח סוריה באזור בעל חשיבות אסטרטגית רבה עד כי יש מי שמכנה אותו "קולוניה איראנית". מדובר במסדרון יבשתי המשמש להעברת אמצעי לחימה מאיראן, דרך עיראק, לסוריה וממנה ללבנון, לצד מאמצי התעצמות באמצעות ייצור מקומי. הנוכחות במדבר הסורי מיועדת בעיקר לאבטחת מתקנים חיוניים מפני תקיפות דאעש, ואילו הנוכחות באזור חלב ומדרום לדמשק מאופיינת, ברובה, בזיקה שקשרו המיליציות הפרו איראניות עם הקהילות הסוריות המקומיות.

מאז מחצית שנת 2021 וביתר שאת מאז ראשית 2022 הרחיבו המיליציות הפרו איראניות את אזורי פריסתן בסוריה. חלק משינויי ההיערכות שאותרו במזרח המדינה ובדרומה נובעים ככל הנראה מצמצום הנוכחות הרוסית במרחב וניסיונות המיליציות להימנע מתקיפות ישראליות ואמריקאיות.

מבין כלל המיליציות וגורמי הכוח הפועלים בסוריה בחסות איראן, ארגון חיזבאללה הלבנוני מציב בפני ישראל את האיום הצבאי הקונבנציונלי המשמעותי ביותר. פעילי הארגון בסוריה משקיעים מאמצים לבנות מערך איסוף מודיעין לאורך הגבול ברמת הגולן שנועד, בין השאר, לשמש תשתית לתכנון פיגועים בהתאם למדיניות איראן, השואפת לשמר את "ציר ההתנגדות" המאיים על ישראל באמצעות ארגונים שלוחים (Proxies).

נוכחות המיליציות הפרו איראניות בסוריה היא חלק מהמעורבות הכוללת של איראן בסוריה, שנועדה להגביר את השפעתה ואת התבססותה במדינה, לוודא את המשך תלותה של סוריה באיראן ולקבע רגל קדמית של איראן באזור הלבנט, נוסף על התמיכה הבלתי מסויגת בארגון חיזבאללה בלבנון.

ככל שאיראן ביקשה להגביר את השפעתה הצבאית והביטחונית בסוריה, היא פעלה לשלב מיליציות פרו איראניות מקומיות בצבאו של אסד במסגרת מה שמכונה "כוחות ההגנה המקומית" כדי לתת להן מעמד חוקי והגנה מפני תקיפות אוויריות של ישראל או של ארה"ב, במעין פרויקט משותף לצבא סוריה ולמשמרות המהפכה, המשלב קצינים משני הצדדים בעץ המבנה הפיקודי.

ואכן, בשלוש השנים האחרונות, וככל שהלחימה בחזיתות מול ארגוני המורדים שוככת והמאבק מול דאעש הפך ללוחמת גרילה, ניכר ניסיון איראני לחזק את המיליציות הפרו איראניות המקומיות, ולהישען יותר ויותר על לוחמים סורים מקומיים כתחליף לנוכחות איראנית פיזית. בדוח שפרסם מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם בדצמבר 2021 נכתב, כי מספר אנשי המיליציות הפרו איראנים, סורים ולא סורים, השוהים בסוריה מוערך בכ-65,500.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום