מבזקים +
תל אביב 31°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 31°c
בית שמש 31°c
בני ברק 32°c
אשדוד 31°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 31°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 31°c
בית שמש 31°c
בני ברק 32°c
אשדוד 31°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

החוק שיחזיר את דרעי לממשלה ופסקת ההתגברות עברו טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק שימנע משופטי בג"ץ להתערב במינוי או הדחה של שרים מה שיאפשר לדרעי לשוב לשולחן הממשלה וכן את פסקת ההתגברות שתאפשר לקואליציה להתגבר על החלטות בג"ץ ברוב של 61 ח"כים בלבד. אלו ההצבעות שיובאו בהמשך

החוק שיחזיר את דרעי לממשלה ופסקת ההתגברות עברו טרומית
מליאת הכנסת צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את "חוק דרעי 2", שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לחזור ולכהן כשר בממשלה. החוק עבר ברוב של 62 חברי כנסת מול 53 שהתנגדו. החוק יועבר בהמשך לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה. יו"ר ש"ס דרעי לא נכח במליאה בשעת ההצבעה.

מטרת החוק היא למנוע מבית המשפט כל ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים, מכל סיבה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות כפי שקבע החוק. במידה והחוק יתקדם ויעבור גם בקריאות הבאות, יו"ר ש"ס אריה דרעי יוכל לחזור לתפקיד שר, כאשר הפעם בג"ץ לא יוכל להתערב במינוי.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין שהשיב בשם הממשלה אמר: "יש דברים שאינם שפיטים. הגישה לפיה הכול שפיט לא מוקבלת עליי, אני חושב שאסור לקבל אותה והיא בהרבה מובנים היפוכה של הדמוקרטיה. ההנחה היסודית בדמוקרטיה היא שהכרעות מתקבלות על ידי העם בתהליך של בחירת נציגי הכנסת, הקמת ממשלה ובחירת בעלי תפקידים שנעשים ע"י הכנסת מכוח המנדט שקיבלו חבריה מהציבור".

לוין הוסיף: "הנחה זו אינה יכולה לעלות בקנה אחד עם גישה שאומצה בבית המשפט העליון שהולכת ומתרחבת לפיה זכות המילה האחרונה אינה בבניין הזה אלא בבניין הסמוך של ביהמ"ש העליון. אנו רואים התערבות הולכת וגדלה בהחלטות של הכנסת על מינוי שרים ואישי ציבור בדרך של יצירת הלכות חדשות. יש להשיב את הדברים למקומם כפי שהיו בעבר וכפי שקיים ברוב המוחלט של מדינות המערב ולפיהן הנושא של בחירת שרים אינו נתון לביקורת שיפוטית".

בהמשך תובא להצבעה הצעת החוק של יו"ר ועדת החוקה רוטמן לתיקונים לחוק יסוד: השפיטה שקובעת כי הכנסת תוכל להתגבר ברוב של 61 ח"כים על פסיקות של בג"ץ. זאת במקביל לתיקון לפיו בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק אם כל 15 שופטי בית המשפט העליון תומכים בכך, ורק אם החוק "סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".

נזכיר כי, החוק היה אמור להגיע להצבעה במליאה כבר ביום רביעי בשבוע שעבר, אך לאור בקשת הנשיא ההצבעה נדחתה. כעת דנה הכנסת בחוק פסקת ההתגברות לקראת ההצבעה עליו.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום