עוד מ׳ווינט׳: החולייה שלפי החשד חטפה ורצחה אותו, הם חוליית אוזבקים שהופעלה ע״י איראן. השלושה עקבו אחריו מיציאתו מהמרכול. לאחר הרצח הם יצאו בטיסה לטורקיה.
נוסעים עם נהג צעיר? סיכוי סביר שתיפגעו בתאונת דרכים
נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה ב-58% מחלקם במצבת הנהגים | הירושלמים מעורבים יותר מאשר התל אביבים | מנתוני אור ירוק עולה כי בשנת 2022 (עד חודש נובמבר) אירעו ברחבי הארץ 115 תאונות דרכים קטלניות, בהן לפחות אדם אחד נהרג, במעורבות של נהג צעיר עד גיל 24
נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה ב-58% מחלקם במצבת הנהגים: ב-13 בינואר 2023, נהרגו אורי מלול, אריאל שטרן ודניאל פורת ז"ל , נערים בני 16 ו-17 בתאונת דרכים קטלנית בכביש 9779. שלושת החברים הטובים חזרו מבילוי משותף ונהרגו בהתנגשות עם רכב שנוסעיו נפצעו בינוני וקשה.
למעשה, התאונה הקטלנית היא אחת מבין עשרות תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים (עד גיל 24) המתרחשות מדי שנה. 12% מכלל בעלי הרישיונות הם נהגים צעירים עד גיל 24, אך 19% מהם היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בשנת 2022 – גבוה בשיעור של 58%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מנתוני אור ירוק עולה כי בשנת 2022 (עד חודש נובמבר) אירעו ברחבי הארץ 115 תאונות דרכים קטלניות, בהן לפחות אדם אחד נהרג, במעורבות של נהג צעיר עד גיל 24.
בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 1,071 תאונות קטלניות (מעל 100 תאונות קטלניות בכל שנה בממוצע), בהן נהרג אדם אחד לפחות, במעורבות נהג צעיר עד גיל 24.
בשנת 2022 אירעו 3,232 תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים עד גיל 24, למעלה ממחציתן (57%) אירעו בתחום העירוני – 1,870 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והישובים 34 תאונות דרכים הוגדרו קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-360 תאונות דרכים הוגדרו קשות. בעשר השנים האחרונות (2022-2013) אירעו קרוב ל-27 אלף תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים בתחום העירוני בלבד. מעל 3,300 מהן אירעו בירושלים, 3,281 נוספות התרחשו בתל אביב-יפו, ובחיפה קרוב ל-1,400 תאונות.
בירושלים אירעו 3,329 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), 56 מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 255 תאונות במעורבות נהג צעיר, ארבע מהן קטלניות ו-47 קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בתל אביב-יפו אירעו 3,281 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), 41 מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 253 תאונות במעורבות נהג צעיר, שבע מהם קטלניות ו-36 קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בחיפה אירעו 1,392 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), 21 מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 138 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן תאונה אחת קטלנית ו-18 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בבאר שבע אירעו 932 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), 17 מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 45 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן 12 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בפתח תקווה אירעו 935 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), שמונה מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 77 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן 7 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בחולון אירעו 848 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013) חמש מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 68 תאונות במעורבות נהג צעיר מתוכן 15 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
באשדוד אירעו 768 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), תשע מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 53 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן תאונה אחת קטלנית ו-15 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
בנתניה אירעו 690 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), תשע מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 63 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן חמש תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
ברמת גן אירעו 621 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), חמש מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 51 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן תאונה אחת קטלנית וחמש תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה. לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, היסח דעת משפיע באופן משמעותי יותר על נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. נהגים צעירים יותר נוטים לבצע פעולות מסיחות בזמן נהיגה, כולל שימוש בטלפון הנייד, לעומת נהגים ותיקים. סיבה זו היא אחת הגורמים לכך שתאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים. נהגים צעירים נוטים להיכנע ללחץ חברתי ולהיסח דעת כשיש נוסעים נוספים ברכבם. הסיכוי לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים. הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר, בייחוד אם מדובר בחבריו. בנוסף לכך, קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים לבין הסעת נוסעים נוספים- בייחוד אם מדובר בחבריהם. ככל הנראה הסיבה לכך היא היכנעות ללחץ חברתי.
נתונים מרכזיים מדוח היפגעות נהגים צעירים שהופק באור ירוק ב-2022:
· מרבית תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים מתרחשות בערים.
· יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
· אחד מכל שני נהגים צעירים מהחברה הערבית נהרגים בתאונות, פי שניים יותר מחלקם בנהגים.
· 91% מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.
· שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.
· נהגים צעירים מעורבים בתאונות עם אופנועים וקטנועים פי שישה יותר מחלקם בנהגים.
· למרות חוק 0% אלכוהול – אחד מכל חמישה נהגים במעורבים בתאונות אלכוהול וסמים הוא נהג צעיר.