מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 30°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 32°c
אשדוד 30°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 30°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 32°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הקו החם של אוקראינה מעודד את הרוסים להיכנע

יותר מ-6,500 אנשי צבא רוסים ביקשו להיכנע באמצעות מוקד "אני רוצה לחיות", כך טוענת ממשלת אוקראינה. המוקד הטלפוני הועבר לאחרונה למקום סודי כדי למנוע הפרעה ממוסקבה. "במהלך השחרור של חרסון קיבלנו טלפונים מרוסים והם אמרו לנו: 'רק תצילו את הנשמה שלנו כי נתקענו איפשהו בבוץ, נשארו לנו 10 חיילים, בבקשה קחו אותנו מהבלגן הזה"

הקו החם של אוקראינה מעודד את הרוסים להיכנע
מלחמת אוקראינה רוסיה צילום: צבא אוקראינה

אוקראינה השיקה את הקו החם 'אני רוצה לחיות' המעודד אנשי צבא רוסים להיכנע. 6,543 אנשי צבא רוסיים נכנעו מאז הושק הקו החם בספטמבר 2022. המוקד הטלפוני הועבר לאחרונה למקום סודי כדי למנוע הפרעה מצד מוסקבה. ויטלי מטווינקו, דובר המחלקה לשבויי מלחמה, אמר כי אלה שיצרו קשר באמצעות השירות אומתו כמשרתים בכוחות הרוסים באמצעות הנתונים האישיים ומספר האישי שלהם.

בין ה-15 בספטמבר, עם השקת הקו החם, ועד ה-20 בינואר, נטען כי 6,543 אנשי צבא רוסים יצרו קשר עם ממשלת אוקראינה כדי להסגיר את עצמם, לעתים קרובות מהקו הכי קדמי בחזית. הקו החם, שהוקם על ידי 10 מפעילים, הוקם בעקבות הודעתו של ולדימיר פוטין על גיוס של 300.000 אזרחים בעלי ניסיון צבאי קודם להצטרף למאמץ המלחמתי הרוסי.

מטווינקו סירב להתייחס למספר הכניעות אך תיאר את הקו שמאויש 24/7, כ"מוצלח", כאשר מדי יום מתקבלות בין 50 ל-100 שיחות והודעות לערוץ הטלגרם של השירות.

לדבריו, המוקד הטלפוני הועבר לפני חודש ממשרדי המחלקה בקייב למקום סודי בשל חשש לתקיפות רוסיות. 2 מיליון אנשים ביקרו באתר 'אני רוצה לחיות' (I want to live) בדצמבר בלבד, מתוכם 1.6 מיליון היו ברוסיה.

למי שהסגיר את עצמו מוצעת ההזדמנות להיות חלק מחילופי שבויים שנקבעו בין ממשלות רוסיה ואוקראינה, או להישאר במעצר עם פוטנציאל להישאר באוקראינה מאוחר יותר, או להגר, כך על פי ה'גארדיאן'.

בסך הכול 1,646 חיילים אוקראינים שוחררו על ידי ממשלת רוסיה כחלק מהחלפות כאלה, אמר מטווינקו. העסקה האחרונה הושלמה ב-8 בינואר כאשר 50 חיילים מכל צד הוחלפו, כשהמשא ומתן על אחרים נמשך.

מטווינקו אמר שיש שני שלבים להיכנע. "השלב הראשון הוא חיילים רוסים מגויסים, או עדיין לא מגויסים, הם מתקשרים למוקד הזה ואומרים: 'אני הולך להיכנע', לאחר מכן הוא מחויב להשאיר את הפרטים האישיים שלו. לאחר שהחייל מגיע לשטח אוקראינה, הוא מחויב להתקשר שוב ולהגיד 'אני הולך להיכנע' ומפעילים אוקראינים עוזרים לו להגיע למקום בטוח בו הוא פוגש כוחות מיוחדים אוקראינים".

לדבריו, רמות העניין בקו תלויות בהתפתחויות בשדה הקרב. "במהלך השחרור של חרסון קיבלנו טלפונים מרוסים והם אמרו לנו 'רק תצילו את הנשמה שלנו כי נתקענו איפשהו בבוץ, הגדוד שלנו התפרק לגמרי, נשארו לנו 10 חיילים, בבקשה קחו אותנו מהבלגן הזה'".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום