מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

איראן בצרות: 447 אלף ריאל איראני מול דולר אחד

הריאל האיראני איבד 29 אחוז מערכו מאז המחאה הגדולה שהתחוללה במדינה בחודשים האחרונים, אתמול נסחר המטבע האיראני מול הדולר האמריקאי היחס של 447 אלף ריאל איראני מול דולר אמריקאי אחד בודד מדובר בשפל היסטורי

איראן בצרות: 447 אלף ריאל איראני מול דולר אחד
ערימת שטרות איראניים שקשה לסחוב לעסקאות במזומן צילום: Iran international

הריאל האיראני איבד 29 אחוז מערכו מאז החלו ההפגנות נגד המשטר במדינה בחודשים האחרונים, כך לפי הדיווחים. אתמול נסחר המטבע האיראני מול הדולר האמריקאי היחס של 447 אלף ריאל איראני מול דולר אמריקאי אחד בודד.

מדובר בשפל היסטורי, כך לפי מומחים. המטבע האיראני מעולם לא היה זול כל כך. עם זאת, באיראן עצמה החיים נמשכים כרגיל, משום שהשער הרשמי שלה ריאל הוקפא כבר לפני שנים, כך שהמשכורות נשארות אותו הדבר ורק המחירים של המוצרים מאמירים עוד ועוד, בתהליך שנמשך כבר שנים.

תהליך הפיחות בערכו של המטבע האיראני נמשך כבר שבועות ארוכים, והוא בא אחרי גלים קודמים של קריסה הדרגתית של הכלכלה האיראנית, הן בגלל הסנקציות הבינלאומיות ובעיקר אלו האמריקאיות, והן מחוסר האמון של הציבור האיראני במטבע המקומי ובמשטר המקומי, דבר שבא לידי ביטוי בנסיון נואש של האיראנים לקנות דולרים ולהימנע ככל האפשר מהחזקת ריאל.

בנוסף, הקשר ההדוק בין איראן ובין המדינות השיעיות האחרות באזור, עיראק ולבנון, משפיע רבות גם על הכלכלה שלהן, ואכן, בשבוע החולף רשמה גם הלירה הלבנונית שיא שלילי של כל הזמנים, וכך גם צנח משמעותי ערכו הדינר העיראקי. ואם לא די בכך, האיחוד האירופי צפוי להטיל במהלך השבוע הקרוב חבילת סנקציות נוספת על איראן, כולל סנקציות שיוטלו באופן אישי על חלק מבכירי ומפקדי משמרות המהפכה האיראניות.

כמה ממדינות האיחוד האירופי אף שוקלות להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור, לאחר הוצאתו להורג של אזרח בריטי בשבוע שעבר, ולאחר הוצאה להורג של כמה מהמפגינים במסגרת המחאה הגדולה בחודשים האחרונים.

עם זאת, לא ברור עד כמה יכולות סנקציות נוספות להשפיע על הכלכלה האיראנית שבלאו הכי כבר מנותקת לחלוטין מהכלכלה המערבית, והיכולת של המערב להשפיע עליה אינה גבוהה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום