"סכין בגב": טסלה חתכה את המחירים בישראל, והלקוחות זועמים

אחרי שאלפי לקוחות חדשים הצטרפו למועדון של Tesla בישראל, החברה החליטה לצאת במהלך של הורדת מחירים בעשרות אחוזים. כמו ששיערתם, הם לא מרוצים

גיקטיים | רכב ותחבורה 15.1.2023 | 14:32

צילום: unsplash

אחרי שנים שבהן מחירי טסלה בישראל רק עלו שוב ושוב, נפל בישראל דבר: טסלה עידכנה בסוף השבוע האחרון את המחירון לרכביה באתר, כשכמעט כל הדגמים נהנו לראשונה מהורדת מחיר חסרת תקדים, שהגיעה לעשרות אלפי שקלים. אבל למרות יוקר המחייה והתלונות על המחירים הגבוהים בישראל של כלי רכב, לא כולם בהכרח היו מרוצים.

אלפי לקוחות חדשים שגילו שהרכב שלהם שווה פחות היום

כחלק מהמהלך הדרמטי של הורדת מחירי המחירון, מחיר דגם ה-Model 3 הבסיסי צנח מ-242 אלף ש"ח ל-205 אלף ש"ח, ומחירי ה-Model Y בגירסת ה-Long Range צנחו מ-351 אלף שקלים ל-270 אלף שקלים. הצעד הזה הוא חריג בעיקר לאור העובדה שבחודשים האחרונים טסלה הצליחה למסור אלפי רכבים חדשים. על פי הנתונים האחרונים, בחודש נובמבר האחרון בלבד מסרה החברה כ-2,300 רכבים, ובחודש דצמבר החברה יצאה במהלך שיווקי שנועד להקפיץ את מסירותיה האחרונות בישראל עם הטבות של מלאים מידיים וגם הטבות לטעינה בעמדות הסופרצ'ארג'ר. כל זה קורה על רקע ביטול חלק מההטבות על רכישת רכב חשמלי, שהובילו לעליות מחירים של כמעט כל הרכבים החשמליים הפופולריים בישראל עם תחילת שנת 2023. רבים ניסו לשחרר את רכבם לפני עליית מס הקניה כדי ליהנות מהמחירים המוזלים – ממש ברגע האחרון של 2022 – וכעת, לאחר שניסו לחסוך כמה אלפי שקלים, מצאו את עצמם עם רכב ששווה על הנייר כמה עשרות אלפי שקלים פחות.-

בטסלה הסבירו שלמרות משבר השבבים, משבר האנרגיה, בעיות בשרשרת האספקה ועוד הפרעות בחסות הקורונה, החברה המשיכה לבצע התאמות לתהליך הייצור שלה, ואחרי שנה של קשיים היא צופה בנורמליזציה כלשהי באינפלציית המחירים, מה ש"נותן לנו את הביטחון להעביר את הנורמליזציה הזאת גם ללקוחות שלנו" על פי הודעת דובר החברה בישראל. אבל התשובה הזאת כנראה לא מספקת את כל הלקוחות החדשים שלה.

"אני נפגעתי פעמיים!! קניתי Y (מודל Y) וקיבלתי לפני חודש ומנסה כבר חודשיים למכור את ה-LR3 (הכוונה היא ל-Model 3 Long Rage, ע.ב) שלי כדי לממן את ה-Y", "קמתי בבוקר עם הידיעה על הורדת המחירים. אני שחולה על טסלה והמלצתי להמון אנשים לקנות רק את המותג, מרגיש היום שדפקו לי סכין בגב. מעולם לא חשבתי להרוויח במכירה הרכב.. אבל להפסיד כל הרבה כסף שלקחת במימון, זה פשוט עצוב", ו"פשוט שוד! רכשתי לפני חודש לשימוש עצמי ואני נהנה מהרכב אבל זה באמת הזוי. לכל החכמים שקנו ונסעו שנה ושנתיים, ברור שזה פחות מורגש. אני רכשתי ב12/22 שבוע לפני המבצעים". אלו רק חלק מהתגובות ששטפו את קבוצות האוהדים של טסלה בישראל בטלגרם ובפייסבוק. מנגד, היו רבים שגם לא קיבלו את הביקורת, וטענו כי המתלוננים מתייחסים לרכב כ"נכס" בדומה לדירה שאמורה להשביח את עצמה, בעוד במציאות עדיין מדובר ברכב שבאופן טבעי מאבד את ערכו מרגע שהוא עולה על הכביש.

נהגת טסלה בשם מ', שביקשה לא להזדהות, מספרת לגיקטיים כיצד עברה ממרכז הארץ לצפון, ולקחה הלוואה "מאוד גדולה וכבדה" לדבריה כיוון שהיא צריכה לנסוע לא מעט למרכז. "לקחתי בחשבון שאם אני לא אוכל לעמוד בהלוואות, אני אמכור את הרכב. זה היה סיכון מחושב לאור העלאת המיסים". מ' הזמינה את הרכב בחודש יולי, ואספה אותו בחודש נובמבר כשהיא משלמת עליו תוספת של כ-20 אלף שקלים, בהשוואה למחיר שהייתה משלמת אם היא הייתה אוספת אותו היום. "זה נהדר וחיובי מאוד שטסלה מורידה מחירים, אך היא צריכה לפצות את מי שרכש בשבועות האחרונים ונפגע מהמהלך… אני לא מעוניינת למכור, אבל אם ארצה לעשות זאת בשנתיים הקרובות אפסיד הרבה כסף". מ' גם סיפרה לנו שהיא שוקלת את צעדיה בנושא ולא פוסלת הגשת תביעה ייצוגית בשם אלו שנפגעו מהורדת המחיר הדרמטית.

המהלך של טסלה הוא לא ייחודי לשוק בישראל, ובלא מעט שווקים ברחבי העולם נצפו ירידות מחירים דרמטיות למדי של עד 20%. בסין, למשל, החלו הפגנות בתוך סניפים ואולמות תצוגה של טסלה, שחתכה את מחירי הדגמים שלה בעד 17% כדי להתחרות ביריבה המרה שלה, BYD. אז בישראל בינתיים עוד לא צפו מחאות של ממש, אבל כל מי שביקר בקבוצות הפייסבוק והטלגרם של חובבי טסלה בישראל, נתקל כאמור בלא מעט תגובות זועמות.

50 אלף ש"ח הפסד בלילה

תמונה: טסלה

א', נהג טסלה אחר, חיכה לא מעט זמן ל-Model Y Performance שלו. הוא הזמין אותו ביוני 2022, וקיבל אותו בדצמבר 2022, ושילם עליו 363 אלף שקלים. ממש היום, אותו רכב נמכר במחיר של 308,843 שקלים. כך, רכב בן פחות חודש סופג ירידת ערך מאוד משמעותית. "בהתחלה כעסתי מאוד והרגשתי שנדפקתי גם בשנתון וגם במחיר", הוא מספר. למרות זאת, א' הבין שהמספרים האלו הם רק "על הנייר" כרגע: "הבנתי שזה לא באמת רלוונטי מאחר ואני מתכנן להחזיק את רכב למספר שנים ארוך וגם ככה מפסידים על רכב ועל רכבים מנועיים, ואולי אף יותר".

גם מיכאל לוגסי, לקוח ואוהד מושבע של טסלה (ומנהל קבוצת ערוץ טסלה ישראל) מנסה לתת פרספקטיבה אחרת, בתור רוכש Model 3 בגירסת ה-LR עוד מהמלאים הראשונים בהשקה בישראל: "אני מתכוון להחזיק את הרכב עד שימות, כך שעליה וירידה או מודעות יד2 – לא מדברות אליי. אם אני אתקדם למשהו זה יהיה לטסלה, כך שהירידה גם טובה עבורי. אני באמת לא מהאלה (ולא מבין אותם) שמחליפים רכב כל 3 שנים. בכל החלפה מפסידים המון כסף".

למרות זאת, נראה שכל מי ששוחחנו עימו מסכים שטסלה יכולה לנהל את המהלך הזה בצורה שבה הלקוחות הישראליים ירגישו קצת יותר טוב. כשאני שואל אותם איזו הטבה הייתה מספקת אותם, אף אחד מהם לא מציע שטסלה תזכה אותם על המחיר ששילמו, אלא מציע לנצל את החוזקות של טסלה לטובתם: לוגסי ומ' מציעים שניהם הטבות בעמדות ה-Supercharger של טסלה לנפגעים, בעוד א' מספר שהיה שמח לקבל את השדרוגים התוכנתיים שטסלה מציעה לאחר המכירה, כמו Enhanced Autopilot ומצב הנהיגה האוטונומי שלה (שלא זמין בישראל), ה-FSD. בימים הקרובים נראה האם החברה פשוט תתן לזעם לעבור, או תיזום צעדים משלה להרגעת הלקוחות.

גיקטיים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום