מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 29°c
חיפה 29°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בין המסמכים שנמצאו אצל ביידן: מידע על איראן ואוקראינה

הנשיא ביידן שמר מסמכים מסווגים על אוקראינה ואיראן במשרדו הקודם. הנשיא שוב סירב אתמול להשיב על שאלות עיתונאים בנושא לאחר שסירב לענות גם ביום שני. הגילוי על כך מסבך את המאמצים של הדמוקרטים לדחוף להאשמות פליליות נגד הנשיא לשעבר טראמפ

בין המסמכים שנמצאו אצל ביידן: מידע על איראן ואוקראינה
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

הנשיא ביידן שמר מסמכים מסווגים על אוקראינה ואיראן במשרדו הקודם כשהיה סגן הנשיא של ברק אובמה. עיתונאים שאלו שאלות לגבי המסמכים הסודיים בתחילת הפגישה בין ביידן לראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בפסגת המנהיגים של צפון אמריקה במקסיקו סיטי, ביידן ששמע בבירור את השאלות בחר שלא להגיב על גילוי המסמכים במרכז ביידן לדיפלומטיה ומעורבות גלובלית, שנפתח ב-2018.

הנשיא ביידן אמר אתמול (שלישי) כי הוא "הופתע" לגלות שמסמכים מסווגים נלקחו ללשכתו לאחר שכיהן כסגן נשיא ואינו יודע מה יש במסמכים, מנהיגים דמוקרטים ורפובליקנים דרשו מידע נוסף על הממצאים, שהביא לבדיקה של משרד המשפטים.

רשת CNN דיווחה כי 10 מסמכים עם סימנים מסווגים ומתוארכים בין 2013 ל-2016 נמצאו מעורבבים עם מסמכים של משפחת ביידן - כולל מידע על סידורי ההלוויה של בנו המנוח של הנשיא שמת ב-2015. חלק מהמסמכים היו על פי הדיווחים מתויגים עם המילים "סודי ביותר", הרמה הגבוהה ביותר של סיווג ממשלתי.

מסגרת הזמן של שלוש שנים הללו, מכסה אירועים מרכזיים שהתרחשו במהלך ממשל אובמה כולל הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, המהפכה שהפילה את נשיא אוקראינה דאז ויקטור ינוקוביץ' והפלישה של רוסיה וסיפוחה של קרים בפברואר 2014.

הגילוי על כך למעשה מסבך את המאמצים של הדמוקרטים לדחוף להאשמות פליליות נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בגין טיפול שגוי לכאורה במסמכים מסווגים שנלקחו מהבית הלבן ואוחסנו באתר הנופש שלו במאר-א-לאגו בפאלם ביץ', פלורידה.

הבית הלבן הודיע כי המסמכים התגלו על ידי עורכי הדין האישיים של ביידן ב-2 בנובמבר 2022, בזמן שהם "ארזו תיקים שנמצאים בארון נעול כדי להתכונן לפינוי שטחי משרדים". 

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', משרד המשפטים פתח בחקירה לאחר גילוי מסמכים מסווגים במרכז ביידן לדיפלומטיה, מכון במרכז העיר וושינגטון די.סי., הנשיא ג'ו ביידן השתמש במקום כסגן נשיא של הנשיא לשעבר ברק אובמה, כך לפי אנשים שמכירים את הנושא.

בעוד שלמקרה של ביידן יהיו הדים ברורים לחקירת טראמפ, הפרטים שסיפק עורך דינו של ביידן ביום שני מצביעים על הבדלים עיקריים שיכולים להשפיע במידה רבה אם מסמכי ביידן יהפכו לעניין פלילי.

סאובר אמר כי מסמכי ביידן התגלו על ידי עורכי הדין של הנשיא והועברו מרצונם לרשויות. לשם השוואה, במקרה של טראמפ, פקידי ממשל לחצו להחזיר חומר, ואז הוגש ללשכתו של טראמפ זימון מטעם חבר מושבעים גדול שדרש את החזרתם. לאחר שעורכי הדין של טראמפ מסרו 38 מסמכים מסווגים בתגובה לזימון, בחיפוש של ה-FBI נמצאו יותר מ-100 מסמכים מסווגים נוספים שלא הועברו לרשויות.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום