היתרונות של דבש בהשוואה לסוכר

דבש כחלופה לסוכר? מחקר חדש מצביע על היתרונות הבריאותיים של אכילת דבש במקום סוכר. אך החוקרים מציינים כי לחלק מהאנשים יש תגובה אלרגית לדבש, ודבש אינו בטוח לתינוקות מתחת לגיל 12 חודשים

אלי קליין | בריאות 10.1.2023 | 10:33

דבש | צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

צריכת דבש גולמי עשויה לשפר את בקרת הסוכר בדם ולהוריד את רמות הכולסטרול בהקשר של תזונה בריאה, כך על פי מחקר שפורסם לאחרונה ב-Nutrition Reviews. "התוצאות הללו מפתיעות כי דבש הוא בערך 80% סוכר", אמר טאוסף חאן, חוקר בכיר במחקר לגבי מדעי התזונה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת טורונטו קנדה בהודעה לעיתונות.

"אנחנו לא אומרים שאתה צריך להתחיל לאכול דבש אם אתה נמנע כרגע מסוכר, אלא המחקר הוא יותר על החלפה", אמר. הוא הוסיף: "אם אתה משתמש בסוכר שולחן, בסירופ או בממתיק אחר, החלפת סוכרים אלה לדבש עשויה להוריד את הסיכונים הקרדיו-מטבוליים" (גורמים המנבאים התפתחות סוכרת ומחלות לב). הוא ציין כי "לחלק מהאנשים יש תגובה אלרגית לרכיבים מסוימים של דבש - ושהדבש אינו בטוח לתינוקות מתחת לגיל 12 חודשים".

"דבש הוא הרכב מורכב של סוכרים (שכיחים ונדירים), חומצות אורגניות, אנזימים, חלבונים, חומצות אמינו, מינרלים, ויטמינים וחומרים ביו-אקטיביים המיוצרים על ידי דבורי דבש מצוף הפרחים", ציינו מחברי המחקר. דבש וסוכר הם שניהם פחמימות. זה אומר שהם עשויים מגלוקוז ופרוקטוז, אבל לכל אחד מהם יש פרופילי תזונה, מרקם וטעם שונים, כך על פי אמה לאינג, מנהלת מחלקת הדיאטה באוניברסיטת ג'ורג'יה. "דבש נחשב 'בריא' יותר במובנים תזונתיים מסוימים" אמרה. "עם זאת, סוכר עשוי להיות מועדף על סמך טעם ובמחיר סביר יותר".

"ממתיקים באופן כללי נחשבים לרוב לא בריאים, אבל צריכה של כמויות קטנות לא אמורה לגרום לתופעות לוואי בקרב רוב האנשים אז אין לחשוש מהם" אמרה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום