הגישה החדשנית שמצילה ילדים עם קרוהן מעיכוב התפתחותי

מחקר ארצי חדש של המכון לגסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי שערי צדק שבדק את כל הילדים חולי קרוהן ב-15 שנים האחרונות מגלה: טיפול תזונתי יעיל יותר מסטרואידים בילדים עם מחלת קרוהן, והיום אפשר להצטרף למחקר התערבותי של תזונת טעים ובריא

אלי קליין | בריאות 8.1.2023 | 14:08

אילוסטרציה | צילום: unsplash

טיפול תזונתי טוב יותר מסטרואידים בילדים עם קרוהן, כך עולה ממחקר ארצי חדש שהוביל פרופ' דן טרנר, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי שערי צדק, בשיתוף ארבעת קופות החולים, והרשת הארצית לחקר מחלות מעי דלקתיות (IIRN). המחקר שבוצע על ידי לובה פלוטקין, רונה לוחן, חגית פרייס, עדי מנדלוביץ וגילי פוכט מצוות האפידמיולוגיה של המכון ובמימון קרן הלמסלי, הראה שלטיפול תזונתי בילדים יש יתרון ארוך טווח לעומת סטרואידים. המחקר, שכלל את כל הילדים שאובחנו בישראל עם קרוהן ב-15 השנים האחרונות בדק את ההשפעה של טיפול תזונתי לעומת סטרואידים על מהלך המחלה בשנתיים הראשונות מהאבחון.

מחלת קרוהן הינה מחלת מעי דלקתית המאופיינת בתקופות של רגיעה ותקופות של התלקחות. בישראל, שכיחות מחלות מעי דלקתיות הולכת ועולה ועומדת היום על כ- 0.6% מהאוכלוסייה, כאשר כ 17% יאובחנו בגיל הילדות אז ניתן לראות פגיעה בגדילה בכחצי מהילדים. בזמן התלקחות ניתן לטפל בין השאר בסטרואידים או בתזונה. מחקרים הראו יתרונות רבים לטיפול התזונתי בחולי קרוהן, אך התמקדו בעיקר בתוצאות בטווח הקצר ובקבוצות מחקר קטנות וסלקטיביות במרכזי על. המחקר החדש בדק לראשונה האם השפעות הטיפול התזונתי, בהשוואה לסטרואידים, מורגשות גם שנתיים לאחר תחילת המחלה.

מתוך 785 הילדים שאובחנו עם קרוהן בישראל וטופלו עם תזונה או סטרואידים, 232 נכללו באנליזה לאחר זווג שאפשר השוואה של מטופלים בעלי מאפיינים זהים. תוצאות המחקר הראו כי לילדים שטופלו בתזונה, היה סיכוי נמוך יותר להזדקק לניתוח בשנתיים הראשונות של המחלה. מאידך, הילדים שטופלו בסטרואידים נזקקו ליותר סטרואידים ותרופות ביולוגיות (31% מהלך מורכב לעומת 17% עם תזונה). לילדים שטופלו בסטרואידים היה סיכוי גבוה יותר להתאשפז (27% לעומת 15%). נתון חשוב במיוחד בילדים הראה כי בקרב אלו שטופלו בתזונה נצפה שיפור משמעותי במדדי הגובה ולא אצל הילדים שקיבלו סטרואידים.

בנוסף, ערכי ההמוגלובין (מידת אנמיה) והחלבון שנמדדים בדם ויכולים להעיד על מצב תזונתי, השתפרו בחודשים שלאחר ההתערבות באופן משמעותי יותר באלו שטופלו בתזונה לעומת סטרואידים. לסיכום, המחקר החדשני הראה תועלת ארוכת טווח בילדים עם מחלת קרוהן שמקבלים טיפול תזונתי בתחילת המחלה לעומת כאלו המקבלים סטרואידים. יש לכך משמעות רבה מבחינת מהלך המחלה וגם מבחינת מימוש פוטנציאל הגדילה של הילדים. 

לאלו (ילדים ומבוגרים) שמתעניינים בטיפול תזונתי פתוח מחקר חדש על תזונת "טעים ובריא" שממשיך לגייס מטופלים עם קרוהן. המחקר מובל על-ידי פרופ' דן טרנר, מהמרכז לקרוהן וקוליטיס במרכז הרפואי שערי צדק ומתקיים בכ-20 מרכזים רפואיים בארץ ובעולם. המחקר בודק השפעה של הגישה התזונתית "טעים ובריא" שמאפשרת תזונה רגילה ללא צורך בפורמולות ועם גמישות מלאה של המרכיבים המאושרים.  התזונה מבוססת על רכיבים שאינם מעובדים ואינם גורמים לדלקת. התוצאות הראשוניות מהמחקר מבטיחות ומראות שלמעלה מחצי מהמטופלים נכנסים לרגיעה קלינית מלאה עם טעים ובריא.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום