חוק דרעי-סמוטריץ' אושר סופית במליאה; לוין הגיש התפטרות

החוק יאפשר את מינוי יו"ר ש"ס לשר למרות שהורשע בפלילים ויאפשר ליו"ר הציונות הדתית לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון. האופוזיציה העתידית תקפה: גנץ: "הסלמה נוכח פיצול משרד הביטחון - דבר צפוי לחלוטין". לקראת השבעת הממשלה, יריב לוין התפטר מתפקיד יו"ר הכנסת

אביחי חבר | פוליטי 27.12.2022 | 08:14

בצלאל סמוטריץ ואריה דרעי במליאה | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

חוק דרעי-סמוטריץ' אושר סופית במליאה: לאחר לילה לבן, במליאת הכנסת אושר הבוקר (שלישי) בקריאה שלישית תיקון לחוק יסוד: הממשלה שימנע הטלת קלון על נבחר ציבור במקרה של מאסר על תנאי ויאפשר מינוי שני שרי ממשלה באותו משרד. האישור יאפשר לבצלאל סמוטריץ' לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון עם תחומי אחריות ויכשיר את מינוי אריה דרעי לשר בממשלה למרת שהורשע בפלילים.

חוק דרעי-סמוטריץ', שעבר ברוב של 63 מול 54, הוא מיזוג בין שתי הצעות חוק שונות. הראשונה קובעת כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. ההצעה השנייה קובעת כי בנוסף לשר הממונה על משרד, הממשלה רשאית באישור הכנסת למנות שר נוסף במשרד, כך שבו זמנית יכהנו באותו משרד שני שרים. למרות שהשר הנוסף אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה.

לאחר אישור החוק אמר שר הביטחון בני גנץ (המחנה הממלכתי): "המציאות שנפגוש תהיה קשה – פירוק שרשרת הפיקוד ופגיעה בכושר התפקוד של מערכת הביטחון שלנו. לא כזו שתהיה לה הפרעה פנימית בתוך המערכת אלא כזו שתהיה לה השפעה על חיינו פה ועל ההתדרדרות הביטחונית".

 
ביש עתיד תקפו את אישור החוק ואמרו: "חוק דרעי הוא הוכחה נוספת לחולשתו המביכה של נתניהו מול שותפיו הקיצוניים. ביבי חלש ודרעי ידע שהוא ייכנע לו, כמו שהוא נכנע לכולם. לא חיילי צה"ל, ניצולי שואה או מאבק ביוקר המחיה מעניינים אותם. לא הרצון להטיב איתכם, אזרחי המדינה, אלא רק להכשיר אדם מורשע בפלילים להיות שר בממשלה בהפרעה".

בדברי ההסבר להצעתו של חה"כ משה ארבל לפני המיזוג נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה ואישור מינויו בהצבעת רוב במליאת הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה, ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו, אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק.

בתוך כך, לקראת השבעת הממשלה ביום חמישי, יו"ר הכנסת, חה"כ יריב לוין, הגיש את מכתב התפטרותו מהתפקיד. ההתפטרות תיכנס לתוקף תוך 48 שעות. המרוץ לתפקיד נפתח כעת מחדש, וראש הממשלה המיועד נתניהו יחליט על יו"ר חדש לפני ההשבעה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום