יועץ התקשורת חשף התבטאויות פוליטיות של חיילים בדובר צה"ל וגרר סערה

בהתבטאויות שחשף צחי דבוש, כתב חייל שמשרת בסדיר על רקע תמונה של ראש מועצת שומרון מגן על ילדים בזמן פיגוע: "התמונה הזו מוכיחה שצריך לצאת מהשטחים" • דגן תקף: "רן כוכב הפך את דובר צה"ל למפלגת שמאל קיצוני" • הרמטכ"ל: "כל ניסיון לקשור בין דו"צ לפעילות פוליטית, הינו חלק מקמפיין מכוער שעליו להיפסק מיד"

קובי עוזיאלי | חרבות ברזל 19.12.2022 | 19:51

חיילי צה"ל בפעולה. אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל

על רקע הסערה שהתפתחה לאחרונה סביב כליאתו של חייל צה"ל לאחר שאמר לפעילי שמאל "בן גביר יעשה פה סדר", יועץ התקשורת צחי דבוש פרסם היום {שני} בחשבון הטוויטר שלו חיילים ומפקדים בשירות סדיר אשר משרתים בחטיבת דובר צה"ל שהעלו בחשבון הטוויטר שלהם התבטאויות פוליטיות, שמבטאות את הדעות של השמאל הקיצוני. בין השאר כתבו החיילים, "יש הפגנה בעזריאלי נגד הצבא ואני לא יכול להשתתף כי אני במדים", וכן: "פיד שמאלנים מה הכינוי המועדף עליכם לביבי, זיבי או ביכסי", וגם, "לוחמי צה"ל הם שליחי הריבון בשטח כבוש". בנוסף, אחד החיילים העלה פוסט בו מפורסמת התמונה של ראש מועצת שומרון כשהוא מגן על ילדים בעזרת נשקו בעת פיגוע ירי, וכתב שם: "התמונה הזו מוכיחה שצריך לצאת מהשטחים". 

דבוש תהה: "לוחם בגבעתי נשלח ל-10 ימים בכלא אחרי שאמר ״בן גביר יטפל בכם״. הרמטכ״ל הוציא איגרת מיוחדת והצבא רעש. חיילים בדובר צה״ל מתבטאים עם אמירות פוליטיות קשות בהרבה, בניגוד לפקודות - ובצה״ל שתיקה חרישית. דין אחד ללוחם גבעתי, דין מקל לחיילי דובר צה״ל. איפה הרמטכ״ל?".

גם העיתונאי עמית סגל התייחס לפרסום וכתב: "חודש אחרי שחייל מחברון נשפט לעשרה ימי מחבוש על הבעת עמדה פוליטית, קצין וחיילים בדובר צה״ל מביעים עמדה פוליטית ברשתות".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "המקרים המוזכרים חורגים מהפקודות והנהלים בנושא, ועל כן יטופלו משמעתית".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות ואמר: "רן כוכב הפך את דובר צה"ל למפלגת שמאל קיצוני. צריך לסגור את דובר צה"ל ולפתוח אותה מחדש". דגן הוסיף ואמר: "המצב בו חיילים בדובר צה"ל מרגישים חופש לכתוב בפרהסיה דעות המתאימות לשמאל הקיצוני, מוכיחה כי זו הרוח של דובר צה"ל".

לדברי דגן, "הדבר הזה מעיד כ-1000 עדים על הדבר מפניו אנחנו מתריעים מזה זמן. רן כוכב הפך את דובר צה"ל לסניף של מר"צ. העובדה שחיילים ומפקדים אינם חוששים מאף סנקציה כלפי הפרה בוטה של החוק הצה"לי הקובע כי אל לו לחייל להתבטא בציבור בדעות פוליטיות מוכיחה כי זהו רוח המפקד. כאשר חייל העז להזכיר את בן גביר הוא קיבל מחבוש ואיגרת נגדו של הרמטכ"ל וכשמדובר בדעות פוליטיות של השמאל הקיצוני הדבר מתקבל בקול דממה דקה".

בתגובה לפרסום על העמדתם לדין בעקבות הפרסומים אמר דגן: "זה לאט מדי ומאוחר מדי וקורה רק לאחר פרסומים של הכתבים עמית סגל וצחי דבוש. זה לא עונה על ההטייה הברורה שקורית שם, לא סתם דובר צה"ל יצא בקמפיין היסטרי בתקשורת כנגד האמירה שצה"ל וההתיישבות חד הם במסיבת יום ירושלים בישיבת ההסדר אלון מורה, שהיא גוף צבאי כזכור. ומדביק להתיישבות התפרעויות של קיצונים בשוליים ולעומת זאת דברים של פעילי שמאל קיצוני לא מקבלים את אותה התייחסות".

הרמטכ"ל כוכבי תקף בחריפות את התבטאויותיו של ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, שמייחסות לדובר צה"ל "פעילות שמאל" ואמר: ״תא״ל רן (רנכו) כוכב הינו לוחם, קצין ומפקד מסור ועתיר זכויות, המשרת בצה"ל למעלה משלושים שנה ואשר בחר לשרת כדובר צה״ל ממלכתי המייצג את חיילי ומפקדי צה״ל כולם, למען ביטחון ישראל".

לדברי כוכבי, "כל ניסיון לקשור בין דובר צה"ל לפעילות פוליטית, הינו חלק מקמפיין מכוער שעליו להיפסק באופן מיידי ואין לו מקום בוודאי לא מטעם נבחרי ציבור. כל פגיעה בקצין צה״ל בכלל וע״י נבחרי ציבור בפרט היא חמורה, פסולה ומכרסמת בעוצמתו של צה״ל. על מנת להבטיח שצה״ל ישאר צבא ממלכתי הוא חייב להישאר מעל לכל דעה ומחלוקת פוליטית".

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב לדברי דגן ואמר: "נותנים גיבוי מלא לדובר צה"ל תת-אלוף רן כוכב מול הניסיון המחפיר לגרור אותו למחלוקת הפוליטית.

"זהו חלק מסוכן לאיים על צה"ל ולהכפיף אותו לאינטרסים פוליטיים צרים. כל מי שצה"ל יקר לליבו צריך לצאת נגד מסע השיסוי המכוער הזה", אמר לפיד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום