מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

תחקיר: מאות קונסולי כבוד מממני טרור של חיזבאללה

מממני טרור, סוחרי נשק וסמים התגלו בקרב מאות דיפלומטים נוכלים, כך עולה מחקירה עולמית. קונסולים של כבוד נועדו לטפח קשרים בין מדינות. אבל פושעים שהואשמו בניצול התפקיד של אותם קונסולים חדרו לשורותיהם והשתמשו בהם להלבנת הון

תחקיר: מאות קונסולי כבוד מממני טרור של חיזבאללה
חסן נסראללה צילום: צילום מסך

חקירה בינלאומית גילתה כי ארגון חיזבאללה מינה מאות קונסולים של כבוד ממוצא לבנוני, והם בתמורה סייעו לו להבריח כסף ולהלבין הון.

פעיל חיזבאללה העונה לשם ג'אבר, ייצג פעיל בכיר בארגון הטרור חיזבאללה הנתמך על ידי איראן, הוא הציע עסקה למספר אנשי עסקים: הוא יעזור להם להשיג תפקידים נחשקים כדיפלומטים מיוחדים - הידועים כקונסולים של כבוד, שיכולים לנסוע בקלות בשדות תעופה ולהעביר את התיקים שלהם ללא בדיקה בטחונית.

"אני אהפוך אתכם לקונסולים בארצכם" אמר ג'אבר לאנשי העסקים, "כל החברים שלכם יהיו קונסולים, ויהיו לכם אישור דיפלומטי". ההצעה של ג'אבר ב-2012, שהוקלטה על ידי חוקרים פדרליים, הבטיחה הגנה באמצעות תוכנית בינלאומית לא ידועה, המעניקה למדינות קטנות כגדולות את היכולת לגייס אזרחים פרטיים לשמש כדיפלומטים ברחבי העולם, כך דווחו כלי תקשורת בעולם.

ג'אבר, שהבטיח לספק טילי קרקע-אוויר, רובי סער ורימונים, להעביר ולאחסן קוקאין במערב אפריקה, ולהלבין את ההכנסות באמצעות חשבונות בנק בניו יורק, הוסגר לארצות הברית. הוא הודה ב-2017 בקשירת קשר לתמיכה בקבוצת הטרור הקולומביאנית ונידון למאסר. בדיון, הוא התחנן לחמלה, ואמר שהוא היה תחת השפעת סמים באותה עת ועשה "טעות של פעם בחיים".

"אני מודה שביצעתי פשע, אבל לא עשיתי זאת מתוך מחשבה", אמר. "זה לא היה שהייתי להוט לבצע את הפשע הזה, אני מבקש סליחה מכם ומהאומה האמריקאית ומממשלת ארה"ב. אני אוהב את העם האמריקאי".

בראיון מהכלא הפדרלי במערב וירג'יניה, הודה ג'אבר כי הוא הציע משרות קונסול של כבוד, אך אמר שממשלת ארה"ב סילפה את תמלולי הפגישות כדי ללכוד אותו. הוא הוסיף כי הוא מתנגד לחיזבאללה.

מערכת קונסול הכבוד, שנוסדה לפני מאות שנים, נועדה כחבל הצלה למדינות שאינן מסוגלות להרשות לעצמן שגרירויות זרות, אך מאז התרחבה למרכז היחסים הבינלאומיים, שאומצו על ידי רוב ממשלות העולם. בניגוד לשגרירים מקצועיים אחרים, הקונסולים פועלים ממדינות מוצאם, תוך שהם מנצלים קשרים לקידום האינטרסים של הממשלות הזרות שממנות אותם. בתמורה, הקונסולים זוכים לכניסה לעולם הנשגב של הדיפלומטיה ומקבלים כמה מאותן הגנות והטבות הניתנות לדיפלומטים בקריירה.

על פי אמנה בינלאומית, לא ניתן להדוק את התכתובות שלהם, התיקים הקונסולריים שלהם, קופסאות ומכולות בכל משקל וגודל, מוגנים מפני חיפושים. יש להם תעודות זהות מיוחדות, דרכונים ולוחיות רישוי, ודלתות פתוחות בתעשייה ובפוליטיקה.

אבל מינויים מושחתים, אלימים ומסוכנים, כולל אלה שהואשמו בסיוע למשטרי טרור, הפכו שיטה שנועדה למנף את נדיבותם של אזרחים מכובדים לצורה מסוכנת של דיפלומטיה נוכלת המאיימת על שלטון החוק ברחבי העולם.

חקירה עולמית ראשונה מסוגה של עיתונאים חוקרים פורסמה באתר ProPublica, החוקרים זיהו לפחות 500 קונסולי כבוד בהווה ובעבר שהואשמו בפשעים או הסתבכו עם החוק. חלקם הורשעו בעבירות חמורות או נתפסו מנצלים את מעמדם לרווח אישי, אחרים תמכו במשטרים אוטוריטריים. אף סוכנות בינלאומית לא עוקבת אחר קונסולים של כבוד, ועשרות ממשלות לא מפרסמות את שמם בפומבי.

עוד התגלה כי סוחרי סמים מורשעים, רוצחים, ורמאים שימשו כקונסולים של כבוד. כך גם סוחרי נשק וכאלה שקידמו את האינטרסים של צפון קוריאה, סוריה וממשלות מושחתות אחרות. שלושים קונסולים של כבוד קיבלו סנקציות על ידי ארצות הברית וממשלות אחרות, כולל 17 בזמן שמילאו את תפקידם. חלקם היו חברים במעגל הפנימי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנכלל ברשימה השחורה לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה מוקדם יותר השנה.

תשעה קונסולי כבוד בהווה ובעבר שזוהו על ידי התחקירנים, נקשרו לקבוצות טרור, רובם היו קשורים לחיזבאללה, שהוגדר על ידי ארצות הברית ומדינות אחרות כארגון טרור.

"חיזבאללה הבין שאם הם משתמשים בקונסולי הכבוד האלה, הם בעצם יכולים להעביר דברים ללא עונש ואף אחד לא מתכוון לעצור אותם - אתה מראה את הדרכון הדיפלומטי שלך, בלי לשאול שאלות", אמר דיוויד אשר, יועץ כספים בכיר ללוחמה בטרור לשעבר. עבור משרד ההגנה האמריקאי שב-2008 סייע בחקירה פדרלית של רשת הפשע של חיזבאללה. "זה בעיה ענקית ביכולות אכיפת החוק הבינלאומיות שלנו".

במיאנמר, קונסול שאושר על ידי ארה"ב וממשלות אחרות השתמש בקשריו כדי לסייע באספקת נשק לחונטה הצבאית האכזרית במהלך מסע רצח העם שלה נגד מיעוטים אתניים.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום