מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

כ-1,500 אירופאיים ביקרו בתערוכת ליל הבדולח

84 שנה לאחר ליל הבדולח, בו ביצעו הנאצים פוגרום ביהודים בין ה-9 וה-10 בנובמבר 1938, ציין מוזיאון השואה בפורטו את היום הבינלאומי נגד אנטישמיות. התאריך ההיסטורי צוין באופן סמלי באמצעות ביקור של כ-1,500 בני נוער בתערוכה בנושא שנאצרה על ידי ד״ר מייקל רות׳וול, שמשפחתו נפלה קורבן לאלימות הנאצית באותו לילה כשחלונות חנות הנעליים של סבו נופצו באלימות

כ-1,500 אירופאיים ביקרו בתערוכת ליל הבדולח
תמונות מליל הבדולח צילום: באדיבות יד ושם

84 שנה לאחר ליל הבדולח, בדיוק באותו הלילה בו ביצעו הנאצים פוגרום ביהודי הרייך הגרמני, בין ה-9 וה-10 בנובמבר 1938, ציין מוזיאון השואה בפורטו את היום הבינלאומי נגד אנטישמיות. התאריך ההיסטורי צוין באופן סמלי באמצעות ביקור של כ-1,500 בני נוער בתערוכה בנושא שנאצרה על ידי ד״ר מייקל רות׳וול, שמשפחתו נפלה קורבן לאלימות הנאצית באותו לילה כשחלונות חנות הנעליים של סבו נופצו באלימות.

בנוסף, להבה הודלקה בחדר הזיכרון של המוזיאון עם שמותיהם של עשרות אלפי אנשים שנרצחו. הדלקת הלהבה בוצעה על ידי תלמידים מבתי ספר מקומיים. התלמידים המבקרים סיירו גם בחדר האנטישמיות המודרנית במוזיאון שנחנך לאחרונה ומציג את התגברות התופעה בפורטוגל בין 2015 ל-2022 וצפו בסרט "ספרד", המספר את סיפורו של ״דרייפוס הפורטוגלי״ – קפטן בארוס באסטו – שגורש מהצבא בשל היותו יהודי.

גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו, אמר כי "במדינות רבות, יהודים לא נחשבים. הם אינם נמנים עם המיעוטים שיש להגן עליהם, משום שהם נתפסים כ"לבנים", עשירים ועם מדינה משלהם. כיום האנטישמיות באירופה מתבטאת בדחייה של יהודים, עקרונות יהודיים, בתי כנסת, עסקים יהודיים וכל היהודים שאינם מומרים לחלוטין למודרניזם".

דורות ספורים בלבד לאחר תום השואה, האנטישמיות נמצאת במגמת עלייה מדאיגה, באירופה ומחוצה לה. האיחוד האירופי נחוש לשים לזה סוף. האסטרטגיה של האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות ולטיפוח חיים יהודיים (2021-2030) היא אסטרטגיה שאפתנית שנתקלת בקשיים והתנגדויות. "האיחוד האירופי בהחלט יצליח לקדם את שיבת העם היהודי, תרבותו ודתו. זה יותר ממה שאפשר. עם זאת, ברגע שקהילות יהודיות יתחילו להטביע חותם חזק בשטח אירופה, האנטישמים המשפיעים בחברה ינסו להרוס את החיים היהודיים טיפין טיפין, תוך שימוש באותם מיתוסים ושיטות שננקטו בעבר", הזהיר אתמול סנדרוביץ׳.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום