מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 20°c
בית שמש 20°c
בני ברק 26°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

נשיא סודאן בירך את נתניהו על ניצחונו: "נקדם את היחסים בכל התחומים"

אל-בורהאן שיגר איגרת ברכה לראש הממשלה המיועד • "מצפה להמשך שיתוף פעולה בינינו" • השניים נפגשו בחשאיות באוגנדה לפני כשנתיים

נשיא סודאן בירך את נתניהו על ניצחונו: "נקדם את היחסים בכל התחומים"
נשיא סודאן צילום: מתוך ויקיפדיה

נשיא סודאן,עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שלח היום (שני) אגרת ברכה לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, שבועיים לאחר ניצחונו בבחירות.

"אני מברך אותך על ניצחונך בבחירות", כתב, "ומצפה להמשיך את שיתוף הפעולה בינינו כדי לקדם את היחסים בכל התחומים לטובת אזרחי שתי המדינות".

הקשרים בין השניים קיימים לפחות מאז שנת 2020, כאשר נפגשו בחשאי באוגנדה, וככל הידוע סודן תחת שלטונו של אל-בורהאן מעוניינת בהמשך נרמול הקשרים עם ישראל. לפני ההתחממות ביחסים שימשה המדינה, תחת שלטונו של אל-באשיר, נתיב אספקת נשק מאיראן לשלטון חמאס ברצועת עזה, וישראל אף תקפה כמה פעמים שיירות שעברו בה.

הקשרים נמשכו גם בינואר 2021, בימי ממשלת נתניהו הקודמת, כאשר יצא בשליחותו אלי כהן, שכיהן אז כשר המודיעין, לביקור מדיני בסודאן – ובכך היה לשר הישראלי הראשון שקיים ביקור גלוי במדינה שרק זמן קצר קודם לכן רקמה יחסים עם ישראל. במסגרת ביקורו פגש כהן את אל-בורהאן בבירת המדינה חרטום.

סודן חתומה על הסכמי אברהם, אך בינה לבין ישראל לא נחתם עדיין חוזה שלום ולא מתקיימים יחסים דיפלומטיים מלאים. באופן חריג, הסיבה לכך קשורה במידה רבה להתנגדות של הממשל האמריקני.

לאחר המהפכה ב-2019 שהדיחה מהשלטון את הדיקטטור הוותיק עומאר אל-בשיר, הבשילו התנאים להפשרת היחסים בין ישראל לסודן, ושתי המדינות חתמו על הסכמי אברהם. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן פיזר אל-בורהאן את מועצת הריבונות הזמנית שהורכבה מעמיתיו מצבא סודאן ומנציגים אזרחיים, הורה על מאסרו של ראש הממשלה אל-חמדוכ ועל דחיית הבחירות.

בתגובה אימצה ארה"ב מדיניות המחרימה את השלטון הסודני והפעילה לחץ כבד על ישראל שלא להשלים את תהליך הנורמליזציה עם המדינה. לאור זאת מנוהלים הקשרים בין ישראל לסודן באופן חשאי למחצה ובמעורבות המוסד, שמחליף במידה רבה את משרד החוץ.

ישראל היום

 צבע אדום

art