מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 22°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 34°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

המנטור של פוטין מת מ"מחלה קשה" מסתורית

המנטור לשעבר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בק.ג.ב. ומקורבו בעבר שהפך מאוחר יותר למבקר גלוי, מת מ"מחלה קשה" בלתי מוסברת, כך אמרו גורמים רשמיים. הוא האחרון בשורה ארוכה של בעלי ברית לשעבר של פוטין שמתו בנסיבות מסתוריות לאחרונה

המנטור של פוטין מת מ"מחלה קשה" מסתורית
ויקטור ואסילביץ' צילום: טלגרם

ויקטור ואסילביץ', המנטור של פוטין שהפך למבקרו, מת מ"מחלה קשה" ומסתורית.

ויקטור צ'רקסוב, בן 72, מת בסנט פטרסבורג, כך על פי פוסט בטלגרם של אלכסנדר חינשטיין, יו"ר ועדת הדומא הממלכתית למדיניות מידע. "ויקטור ואסילביץ' היה אדם נפלא ומדינאי אמיתי, זיכרון נצחי" כתב חינשטיין. לא פורסמה סיבת מוות, אך כלי תקשורת רוסים דיווחו כי היא באה לאחר "מחלה קשה".

צ'רקסוב היה לשעבר ראש שירות הפיקוח על הסמים, ונציג מחוז הפדרלי הצפון-מערבי של רוסיה, כך דיווח 'רדיו אירופה החופשי'. הוא התחיל כקצין ק.ג.ב. בסנט פטרסבורג בשנות ה-70, רדף מתנגדי משטר וחקר פעילויות אנטי-סובייטיות. בסופו של דבר הוא עלה בסולם הדרגות לעמוד בראש סניף הארגון החשאי ששמו הוסב ל-FSB בעיר סנט פטרסבורג. ב-1998, לאחר שפוטין מונה למנהל ה-FSB, עבר צ'רקסוב למוסקבה ושימש כסגנו.

כאשר פוטין התמודד לנשיאות בשנת 2000, צ'רקסוב עבד עם הקמפיין שלו, וביסס את מעמדו כבעל בריתו הקרוב של פוטין וחבר במעגל הפנימי שלו. לאחר ניצחונו בבחירות, מינה פוטין את צ'רקסוב לחבר במועצת הביטחון ולאחר מכן מינה אותו לראש סוכנות מעקב אחר הסמים. ב-2006 הוביל צ'רקסוב חקירה של שערוריית שחיתות נרחבת, שבה היו מעורבים קציני FSB בכירים שהואשמו בהברחת רהיטים ובהלבנת כספים.

בעקבות החקירה, שהובילה לשורה של התפטרויות של מספר בכירים, כתב צ'רקסוב מאמר דעה שנוי במחלוקת שחשף פרטים על מלחמה סודית שמנהלים בכירים בשירותי הביטחון של רוסיה. במאמר שפורסם ב-2007, מתח צ'רקסוב ביקורת קשה על חברי FSB וכינה אותם "נוכלים", וכתב: "איננו יכולים לאפשר ללוחמים להפוך לסוחרים".

פוטין הגיב על כך וזעם על שפרסם את "הכביסה המלוכלכת" של ה-FSB בעיתונות, ורמז שהמנטור לשעבר שלו לא היה "צדיק שכולו תכלת" בעצמו. "אני רואה שזה לא נכון לפרסם בעיות כאלה בתקשורת. ואם מישהו מתנהג בצורה כזו, ומביע תלונות על מלחמה בתוך השירותים המיוחדים, הוא עצמו חייב להיות ללא דופי", אמר אז פוטין.

בעקבות הדברים, צ'רקסוב הורד במהירות בדרגה ובסופו של דבר פוטר מהשירות הממשלתי. מאוחר יותר הפך צ'רקסוב לחבר בדומא הממלכתית (הפרלמנט), שם התבטא נגד רפורמות שונות, אשתו השנייה של צ'רקסוב, נטליה צ'פלינה, מנהלת את סוכנות הידיעות רוסבלט, שב-2021 הוכרזה כסוכנות זרה על ידי הממשלה.

צ'רקסוב הוא האחרון בשורה ארוכה של בעלי ברית לשעבר של פוטין שמתו בנסיבות מסתוריות או בלתי מוסברות אחרות מאז תחילת המלחמה באוקראינה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום