מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

לראשונה בישראל: לב הועבר להשתלה בין בתי חולים כשהוא פועם!

אירוע רפואי היסטורי התרחש לראשונה במדינת ישראל ומדהים את עולם הרפואה. לב פועם הועבר להשתלה בין בתי חולים. מדובר בפריצת דרך של ממש

לראשונה בישראל: לב הועבר להשתלה בין בתי חולים כשהוא פועם!
המושתל והצוות שטיפל בו צילום: דוברות ביה"ח בלינסון

בשלושים השנה האחרונות מאז הוקמה יחידה השתלות הלב והריאות בבית החולים בילינסון ובישראל בכלל, לב המיועד להשתלה הועבר כאשר הוא משותק ומשומר בתוך 3 שקיות סטריליות ב-4 מעלות בתוך צידנית ורק לאחר שהושתל בגוף המקבל ודמו של המקבל הוזרם דרכו, הוא החל לפעום. בדרך זו ניתן לשמר את הלב עד 5 שעות מרגע הקציר בתורם ועד לסיום ההשתלה במקבל.

בשיטה החדשה לב התורם לאחר שהוצא מגופו, הושם על מכשיר מיוחד "טרנסמדיקס" שהזרים דרכו דם של התורם עם חמצן וגלוקוז, הלב החל לפעום וכך זה נמשך כ5 שעות ורק אז התחילה השתלת הלב בגוף המקבל במרכז ההשתלות בבילינסון. סך הכל חלפו כ-7 שעות מרגע שהלב הוצא מהתורם ועד שהחל לפעום בגוף המקבל.

תוך כדי פעילות הלב על המכשיר, הצוות המשתיל טיפל בו בתרופות בכדי לשפר את תפקודו, ורק כשהיו בטוחים שהוא תקין לחלוטין, הלב הושתל בגוף המקבל. בשיטה זו ניתן לשמר את הלב לתקופת זמן של כ-10 שעות, פי שניים מהשיטה הקודמת.

ההשתלה עברה בהצלחה רבה והחולה התאושש באופן משביע רצון, נושם לבד, אוכל, שותה ויושב בכורסא.

מימין לשמאל: גולן שוקרון, ראש צוות מפעילי מכונת לב, פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וריאות, ד״ר יורי פייסחוביץ, מנהל המחלקה לכירורגיית חזה, פרופ׳ ירון ברק, מנהל יחידת השתלות לב חזה, ד״ר בן אברהם, מנהל המרפאה לאי ספיקה והשתלות לב והמטופל מאיר תמם.

פריצת דרך זו תאפשר להעביר לבבות להשתלה ממרחקים גדולים כמו אירופה, וכן תאפשר להשתמש בלבבות שבעבר נפסלו להשתלה, אם בגלל גיל התורם או תפקוד זמני מופחת של הלב.

פרוצדורה זו תגדיל משמעותית את מספר התרומות להשתלת לב בישראל.

פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וריאות שביצע את ההשתלה בשיטה החדשה, אומר כי "פריצת דרך זו הינה בשורה גדולה למועמדים להשתלת לב כי בעזרתה נוכל להגדיל משמעותית את מספר ההשתלות ולהשתיל את הלבבות כשמצבם תקין לחלוטין ואופטימלי".

פרופ' ירון ברק, מנהל יחידת השתלות בית החזה הוסיף ואמר: "עבור מושתלי הלב זה מקביל לטיסה בחלל. בית החולים בילינסון הצטרף למרכזים הבודדים בעולם שקיבלו אישור להשתמש בטכנולוגיה זו עקב המצוינות והניסיון הרב שהצטבר בלמעלה מ-1200 השתלות לב וריאות שבוצעו בו. אנו גאים להביא את רפואת המחר לחולי הלב בישראל!".

ד"ר בן אברהם, מנהל המרפאה לאי ספיקת לב הוסיף ואמר: "יש רגעים המהווים נקודת מפנה ומרגשים מדינה שלמה ולנו היה רגע שכזה! עידן הקרח מסתיים בישראל. השימוש במכשיר הזה לוקח אותנו צעד גדול קדימה!".

היתרון המשמעותי של מכשיר ה"טרנסמדיקס" הוא שניתן לקחת לבבות שתפקודם לא תקין לחלוטין, להוציאם מהסביבה הרעילה של חלבונים והורמונים המפריעים להן לתפקד, לחבר אותם למכשיר בסביבה ניטראלית ולנסות לשפרם באמצעות תרופות, ורק לאחר שהם מגיעים לתפקוד אופטימלי, להשתילם. הטכנולוגיה החדשה תאפשר גם להביא תרומות לב להשתלה מאירופה שעד היום הטכנולוגיה הישנה לא איפשרה זאת, כי ניתן היה לשמר את הלב לזמן מוגבל בלבד.

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום