מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 25°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 32°c
אשדוד 24°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 25°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 32°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפשיעה, תיעוד המכת"זית והמצב הביטחוני | המפכ"ל בריאיון חג

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, בראיון חג ל'בחדרי חרדים' | על המתיחות הביטחונית: "כמות התרעות לא מבוטלת באזור יהודה ושומרון" | על חיסול העבריין בני שלמה: "אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום, בכל נקודת זמן" | על היחסים עם החרדים: "ברוב הדברים ניתן לגשר ולפשר"

הפשיעה, תיעוד המכת"זית והמצב הביטחוני | המפכ"ל בריאיון חג
המפכ"ל בריאיון ל'בחדרי חרדים' צילום: ישי ירושלמי

מוצאי שבת, בזמן שעם ישראל בהכנות אחרונות לחג הסוכות, מפכ"ל המשטרה עושה את דרכו למחסום שועפאט שבצפון ירושלים. דקות קודם לכן התרחש במקום פיגוע רצחני נוסף, במסגרת 'גל הטרור' שפוקד את ישראל בשבועות האחרונים. במשטרה, שאנשיה נמצאים בחזית המאבק בטרור בתוך תחומי מדינת ישראל, מנסים להותיר את שגרת חיי האזרחים על כנה. "אנחנו ערוכים ופרוסים בכל המוקדים ובכל מקומות ריכוזי הקהל ומשתדלים לכסות השטח כמה שיותר", אומר המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'.

השנה החולפת הייתה לא פשוטה עבור המשטרה. מקרי הפשיעה ברחבי הארץ, בעיקר במגזר הערבי, העסיקו רבות את השוטרים וסגל הפיקוד. בנוסף, מספר תיעודים שצולמו בהפגנות ובמהלך חיכוכים בין שוטרים לאזרחים, גררו ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה. אם כל זאת לא הספיק, גל הטרור בשבועות האחרונים הביא את המשטרה לקצה, זאת בזמן שהארגון משווע לגיוס שוטרים נוספים. בראיון ראשון מסוגו לתקשורת החרדית, השיב המפכ"ל לשורת שאלות בנושאים העומדים על הפרק, בראשם המצב הביטחוני המתוח. 

 

אנחנו בשיאה של מתיחות ביטחונית, לפנינו חג הסוכות. יש לכם התרעות כלשהן לביצוע פיגועים באירועים דתיים כאלו ואחרים, כגון שמחות בית השואבה במהלך החג?

"יש כמות התרעות לא מבוטלת באזור ביהודה ושומרון. אין לנו משהו קונקרטי בתוך תחומי מדינת ישראל. אבל אנחנו ערוכים ופרוסים בכל המוקדים הומי האדם ובכל ריכוזי הקהל ומשתדלים לכסות את השטח כמה שיותר, כולל כוחות עתודה שפרוסים וניידים בין אותם אתרים".

ימים בודדים חלפו מאז חיסול העבריין בני שלמה. עבריינים שמגיעים לאור יום ויורים באדם כשבאזור ישנם חפים מפשע. מה המשטרה עושה כדי למנוע מקרה כזה בעתיד?

"כל אירוע של חיסול הוא אירוע חמור ביותר. זה לא משנה אם זה ביום או בלילה או באזור ציבורי, כי אזרחים חפים מפשע יכולים להיפגע. אנחנו מתייחסים לזה בכובד ראש ובחומרה רצינית. במהלך שנת 2022 סיכלנו למעלה מ-60 ניסיונות פיגוע בין משפחות פשע וארגוני הפשיעה. 60 מקרים שבהם אנשים היו בדרך לפגע. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום, בכל נקודת זמן, אבל נעשה ככל שביכולתנו על מנת למצות את היכולות ולסכל את האירועים האלו".

נעבור לתיעוד החריג של המכת"זית בירושלים, בו רואים בני זוג חרדים מבוגרים נפגעים מזרנוק, למרות שלא היו קשורים להפגנה. אני מבין שהעניין נמצא בבדיקה של מח"ש. האם התיעוד הזה מעורר שאלה במשטרה, אולי להפסיק את השימוש בכלי הזה?

"צריך להבין שזה הכלי העיקרי שיש לנו לפיזור הפגנות. נכון שיש לפעמים תקלות וטעויות ואנחנו מתייחסים בכובד ראש לאותו אירוע. כמו כל בית ישראל ראיתי את התיעוד. אני לא אתייחס כרגע לעמדתי, כיוון שהנושא נמצא בבדיקה. מפקד המחוז החליט כרגע להשעות את מפעיל המכת"זית עד לבירור".

יכול להיות שהנזק שהכלי הזה מביא, גדול על התועלת?

"אני לא חושב כמוך. זה הכלי העיקרי שיש לנו באירועים המוניים של הפרות סדר, כשאנחנו לא רוצים להשתמש בכלים יותר אגרסיביים כלפי הציבור. הזרנוק של המים זה המינימום שניתן לעשות. אני אומר שוב, אסור לחרוג מהכללים והנושא הזה ייבחן".

אפרופו היחסים של המשטרה עם המגזר החרדי. תקופת הקורונה יצרה משבר לא קטן ביחסים. אנחנו רואים שאתה נפגש עם רבנים, גם עם כאלו שמעולם לא פגשו קצין משטרה. האם בשטח יש שינוי?

"יש פה מדיניות שאני מוביל ביחד עם הרב הראשי של המשטרה, נצ"מ הרב רמי ברכיהו והסמפכ"ל, ניצב דוד ביתן. יש שיח שלא היה בעבר. הכל מתחיל בשיח: להכיר, להבין אחד את השני ולתקשר. מפה הקמנו כל מיני גופים, על מנת לסייע לנו לשפר את התקשורת ואת הדו קיום שיש לנו בתור אזרחי מדינת ישראל, תחת קורת גג אחת, תחת סוכה אחת".

"אנחנו מקיימים מפגשים עם כל הרבנים וכל הפלגים, על מנת להבין, להכיר ולשמוע", מוסיף המפכ"ל. "המפגשים האלו עוזרים. כי לפעמים כשיש בעיה, מרימים טלפון וניתן לפתור אותה. כשאי אפשר לפתור, אז אומרים שאי אפשר. אך ברוב הדברים ניתן לגשר ולפשר".

"במקביל, יש ועדה שמוביל אותה הסמפכ"ל יחד עם הרב רמי ברכיהו. אותה ועדה שנמצאים בה מכל הזרמים והפלגים, יושבים בה נציגים שהתפקיד שלהם הוא לייצג את החברה החרדית. כשמציפים את האתגרים ואת הבעיות, שומעים את הפתרונות ומגבשים הבנות ביחד, הדברים מחלחלים לשטח".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום