מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

פולין דורשת מגרמניה פיצויים בסך 1.3 טריליון אירו

שר החוץ הפולני חתם על מסמך דרישה לפיצויים על נזקי מלחמת העולם השנייה, נושא שלטענת גרמניה הוסדר ב-1990. ורשה מעריכה את הפיצויים האפשריים ב-1.3 טריליון אירו. זאת לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שפולין דורשת מגרמניה טריליון פלוס יורו

פולין דורשת מגרמניה פיצויים בסך 1.3 טריליון אירו
נשיא פולין עם ניצול שואה צילום: לשכת הנשיא

שר החוץ הפולני זביגנייב ראו חתם אמש (שני) על מסמך דיפלומטי המפרט את דרישותיה של ורשה לפיצויים מגרמניה עבור נזקי מלחמת העולם השנייה. הדרישה של פולין מגיעה לקראת ביקורה בפולין של שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה בארבוק, שאמורה לקחת חלק בחגיגות יום האיחוד הגרמני ביום שני הקרוב בשגרירות גרמניה בוורשה.

"הדרישה מבטאת את עמדתו של שר החוץ הפולני, לפיה הצדדים צריכים לנקוט בצעדים מיידיים על מנת להסדיר באופן קבוע ואפקטיבי את סוגיית ההשלכות של התוקפנות והכיבוש הגרמני ", אמר ראו במסיבת עיתונאים בוורשה. ראו קרא להסדר "סופי ועמיד" בין ורשה לברלין בסוגיית הכיבוש הגרמני של פולין בין 1939 ל-1945, כך דיווחה סוכנות הידיעות הפולנית PAP.

זאת לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שפולין דורשת מגרמניה טריליון פלוס יורו. "הסדר כזה יאפשר לנו לבסס את יחסי פולין-גרמניה על צדק ואמת ולסגור פרקים כואבים בהיסטוריה", אמר שר החוץ הפולני.

דובר משרד החוץ הפולני, לוקאש יאסינה, אמר שראו יעלה את הנושא עם בארבוק במהלך ביקורה בפולין. בחודש שעבר העריכה מפלגת השלטון הלאומנית של פולין חוק וצדק (PiS) שברלין חייבת לפולין 6.2 טריליון זלוטי, (1.29 טריליון אירו).

מנהיג מפלגת PiS, ירוסלב קצ'ינסקי, אמר כי "הסכום נקבע בשיטה שמרנית" וכי "ורשה יכולה לדרוש יותר". מנגד ברלין טוענת כי כל התביעות הכספיות הקשורות למלחמת העולם השנייה הוסדרו על ידי אמנה מיוחדת שנקבעה בשנת 1990, שאפשרה את איחודה מחדש של גרמניה.

ב-1953, שליטי פולין הסוציאליסטים ויתרו על כל התביעות לפיצויי מלחמה בלחץ ברית המועצות. מוסקבה רצתה לשחרר את מזרח גרמניה, שהייתה אז בעלת ברית של ברית המועצות מכל התחייבויות.

מפלגת PiS טוענת כי ההסכם אינו תקף מכיוון שוורשה לא הצליחה לנהל משא ומתן על פיצוי הוגן. כ-6 מיליון אזרחים פולנים, כולל 3 מיליון מיהודי המדינה, נרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה, ובירת פולין נהרסה עד היסוד על ידי הכוחות הנאצים בעקבות מרד גטו ורשה ב-1944.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום