מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 26°c
בני ברק 30°c
אשדוד 26°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 26°c
בני ברק 30°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפוסק הירושלמי התלונן על שיטת הלימוד בישיבות: "לצערנו זה צריך תיקון גדול"

הפוסק הירושלמי הגר"מ ברנדסדופר תועד בשיחה עם אברכים מכולל העילית של חסידות גור: "כבר בתחילת המהפכה אני אמרתי הרבי מגור יודע מה הוא רוצה, היום רואים את הפירות". עוד סיפר כי מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי התקשה במציאת שידוך מאחר וטענו כי הוא מתמקד בלימוד הש"ס ולא בסוגיות

הפוסק הירושלמי התלונן על שיטת הלימוד בישיבות: "לצערנו זה צריך תיקון גדול"
הגר"מ ברנסדרופר בבחינה לחסידי גור צילום: באדיבות המצלם

הפוסק הירושלמי הנודע רבי משה ברנדסדופר, גאב"ד "היכל הוראה", התלונן על שיטת הלימוד כיום בישיבות. הדברים נאמרו בסיום מבחן על הש"ס בעל פה שערך הגר"מ לאברכים חסידי גור מכולל העילית "נר שמחה" בראשות הרב יצחק מאיר פולק מערד, שעל שורותיו נמנים עשרות אברכים צעירים היודעים את הש"ס כולו בשיטת "מזומנים" שיסד האדמו"ר מגור.

בין דבריו אמר: "יש המון אברכים בני תורה שלומדים בכוללים הרבה שנים ולא יודעים. דרך הלימוד שאתם לומדים זה דרך הלימוד האמיתי. סדר הלימוד היום של האברכים והישיבות הוא שמשקיעים כל היום בסוגיות, לא אומר שלא צריכים גם, אבל כל השנים סדר הלימוד היה גמרא רש"י תוספות, למדו דפי גמרא, וכך ידעו את כל הש"ס, היום זה נהיה בושה ללמוד בצורה כזו" מתח הפוסק ביקורת.

"אני זוכר שהיה בחור בישיבה אצל אבא שלי (הגאון רבי מאיר ברנדסדופר זצ"ל) ושאל אותו מה אתה לומד כל הזמן, אמר לו למדנו דף גמרא עם הרבה חידושים וסוגיות. שאל אותו אני לא מבין, חצי שנה בישיבה מה הולך כאן? לצערנו זה צריך תיקון גדול היום" התאונן הגר"מ וציין את התרשמותו מדרך הלימוד הגוראית: "ברוך השם מחזירים עטרה ליושנה, יודעים דפי גמרא, ש"ס, אין דבר גדול מזה.

 

"אתם לא צריכים חיזוק" הוסיף "צריכים להמשיך בדרך הזה, אין דבר גדול מזה, יכול להיות שלפעמים אומרים לאברכים מה אתה תהילים זאגער (קורא תהילים)? לא צריך להיות התפעלות מאנשים, צריך להמשיך.

"ליצנות עוברת וההלכה קיימת, ככה צריך להמשיך" חיזק את ידי האברכים וסיפר: "כשהרבי שליט"א (האדמו"ר מגור) עשה את המהפכה, אני אמרתי אז למישהו הוא יודע מה הוא רוצה, לא שצריך את ההסכמה שלי, אבל באמת רואים פירות. כך למדו פעם, כך צריך להמשיך".

הגר"מ סיפר בסוף דבריו כי שמע ממשפחת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל כי כאשר  הגיע שר התורה לשידוכים צחקו עליו ולא רצו לקחת אותו בטענה שהוא "תהלים זאגער". "תראו מה שהוא יצא, אין מה להתפעל, זה דבר מרומם, אין לכם מה להתבייש" סיכם הפוסק את עמדתו.

עם קבלת התיעוד פנינו לתגובת הגר"מ. בשיחה עם כותב השורות לא חזר בו הפוסק הנודע מדבריו ואף הוסיף בכאב לב כשהוא מצטט את דברי המהר"ל בספרו 'נתיבות עולם' שכדבריו: "מתמרמר נוראות על דרך הלימוד לבחורים בישיבות, שבמקום ללמוד כמה מסכתות גמרא רש"י בלי תוספות ובלי פלפולים, מבלים הזמן בפלפולי סרק ומתעקשים ללמוד גם תוספות בגלל שנדפס בגמרא בצד השני של רש"י, והכל כדי שיהיה לו שם טוב, ומאריך שם נוראות בהרס הדת וחורבן העולם והעדר התורה היוצא מכל זה ואם אין תורה אין יראה, ותלמיד חכם לא מיקרי מי שיכול לפלפל בהלכה או בדברי הראשונים לפני שיודע רוב המסכת בעל פה".

הגר"מ סיים באמרו כי "אם היה איזה מחבר ספר בימינו כותב כדברים אלו היו מתביישים לקרוא בספרו, ואילו כאן לא אחר מרבן של כל ישראל מרן המהר"ל שגדול כוחו וחילו בכל התורה כולו לפני ד' מאות שנים כותב בכתב ידו זיקוקין דנורא בבהירות בענין הזו, ועיין בהרבה מספרי מוסר כדבריו באורחות צדיקים בסוף 'שער התורה' ובשל"ה ועוד ספרים, ודבריהם ברורים כשמלה ואין צריכים חיזוק" חתם את דבריו החריפים.

בחדרי חרדים

 צבע אדום

art