מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 30°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 33°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

עשרות כפרים ועיירות נוספים שוחררו מהכיבוש הרוסי

תושבי הכפרים ששוחררו מקבלים את פני החיילים האוקראינים עם פרחים וחיבוקים. הנסיגה הרוסית נמשכת בקצב מוגבר בכל חלקו הצפוני של מחוז חרקוב. באחת הנקודות הצליחו החיילים האוקראינים להגיע עד לקו הגבול המקורי עם רוסיה. קצין בכיר בצבא רוסיה נפל בשבי האוקראיני

עשרות כפרים ועיירות נוספים שוחררו מהכיבוש הרוסי
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

המומנטום האוקראיני נמשך במחוז חרקוב, ואתמול (ראשון) המשיכו האוקראינים לזנב ברוסים הנסים מפניהם, ולשחרר עוד עשרות כפרים ועיירות במחוז חרקוב, בעיקר בחלקו הצפוני. על פניו נראה שרוסיה החליטה לסגת מהאזור כולו, משום שהכוחות שנשארו אינם ערוכים ואינם מסוגלים לעצור את ההתקדמות האוקראינית. באחת הנקודות הצליחו האוקראינים להגיע עד לקו הגבול המקורי עם רוסיה, ותמונות של חיילים חוגגים עם דגלי אוקראינה צולמו בתחנת הגבול אופטיבקה.

לפי דיווחים ראשוניים רוסיה מתחילה לסגת גם מאזור העיר מיקולאייב אותה ניסתה לכבוש במאמצים מרובים בחודשים האחרונים. גורמים העוקבים אחר מהלך הלחימה אמרו אתמול כי אוקראינה הצליחה לשחרר בתוך פחות מארבעה ימי לחימה, מה שרוסיה הייתה צריכה להשקיע יותר מארבעה חודשי לחימה כדי לכבוש.

ההצלחה האוקראינית מעוררת זעם ותסכול גדול ברוסיה, ודברי ביקורת אודות התנהלות הצבא מתחילים להתפרסם במקומות רבים. אפילו מנהיג הלוחמים הצ'צ'נים רמזאן קדירוב צוטט אתמול כמי שמודה ש"נעשו טעויות בחרקוב". לדבריו, "צבא רוסיה צריך להפיק לקחים כדי שטעויות כאלו לא יתרחשו שוב".

ברשתות החברתיות הרוסיות כבר החלו לעלות טענות לפיהן מפקדים בכירים בצבא הרוסי החליטו לשתף פעולה עם אוקראינה והפקירו את החיילים שלהם בשטח, בלי להודיע להם על נסיגה מסודרת. אחד החיילים מתאר שהוא נשאר עם עוד עשרות חיילים, עם נשק מועט ובלי שידעו בכלל היכן הם נמצאים ולאיזה צד הם אמורים לברוח. לדבריו, חיילים רוסים רבים נהרגו בגלל התנהלות הזאת, ורבים עוד יותר נפלו בשבי. רבים מאשימים את הצבא הרוסי בבגידה במדינה.

כמו כן נשמעו אתמול גם קולות של שרידי האופוזיציה הרוסית, הקוראים למשטר לעשות חשבון נפש, ולבחון אם לא הגיע העת להחליף את השלטון ולעצור את המלחמה המיותרת באוקראינה. יש לציין כי פרסום הצהרות מסוג זה מהווה עבירה חמורה על החוק הרוסי, ועלולה לגרור עונש מאסר ממושך.

בין היתר נפל בשבי האוקראיני קצין בדרגת סגן אלוף. החיילים האוקראינים צילמו אותו כשידיו קשורות לאחור, וכשהם תולשים את הדרגות מעל המדים שלו. כמו כן זונחים הרוסים הנמלטים המון נשק, טנקים, טילים, משגרים ועוד ועוד. בשונה מהאירועים של תחילת תקופת הלחימה, אז זנחו הרוסים בעיקר טנקים שהתקלקלו, שנשארו בלי דלק או ששקעו בבוץ ולא הצליחו להתקדם, הפעם אוספים האוקראינים כשלל טנקים פעילים במצב מצוין כשהם מלאים בדלק ואין בהם שום תקלה שהצדיקה את השארתם מאחור.

נראה שהחיילים הרוסים חוששים להתנייד בטנקים שגלויים לעין האוקראינים ומשמשים יעדים מועדפים לתקיפה, ומעדיפים להימלט רגלי או בכלי רכב אזרחים שהם שודדים מהתושבים במקום. בין היתר פורסם תיעוד של חיילים אוקראינים שמצאו מספר מל"טים רוסיים, עם המשגרים שלהם ועם חוברות הדרכה מפורטות כיצד יש להפעיל אותם. מדובר במל"טים שעלות כל אחד מהם כ-100 אלף דולרים אמריקאים.

אוקראינה גם הפילה אתמול לפחות שלושה מטוסי קרב, ועוד מסוק רוסי אחד. לפי הדיווחים, בין המטוסים הרוסיים שהופלו היה גם מטוס 35-F שנחשב לשיא הקדמה הטכנולוגית של רוסיה, ושאמור להחזיק ביכולות תמרון גבוהות ונחשב מקביל ל־35-F האמריקאי.

אתמול נטען על ידי האוקראינים, שמאז תחילת האופנסיבה (המתקפה) הנרחבת במחוז חרקוב, שוחררו כבר יותר מ-3,000 קילומטרים רבועים של שטח כבוש מידי הרוסים. עם זאת, המהלך עדיין לא הושלם, והאוקראינים ממשיכים להכות ברוסים ולהבריח אותם משטחים רבים נוספים. בתוך כך פרסמה אוקראינה הודעה לפיה גם המתקפה במחוז חרסון נמשכת, למרות ששם מדובר בקרבות בעצימות גבוהה יותר, וממילא ההתקדמות האוקראינית קטנה הרבה יותר. בין היתר ניסתה אוקראינה אתמול לשחרר את העיירה פסקי, אך ללא הצלחה.

הכוחות הרוסיים הצליחו להדוף את המתקפה האוקראינית והאוקראינים נסוגו לאחור. עוד נמסר, כי האוקראינים מרכזים כוחות בסמוך לעיירה אוגלדר, במטרה לשחרר את תחנת הכוח הגרעינית הפועלת בשטחה. בהקשר זה פורסם שתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה הפסיקה לפעול לאחר שגם הכור השמיני והאחרון הושבת, בצל הלחימה באזור.

המשטר הרוסי הגיב לדיווחים בטענה שמדובר בנסיגה טקטית מאורגנת של הכוחות הרוסיים, לצורך פריסה מחדש. כמו כן נטען שבמהלך המתקפה של צבא רוסיה נגד הנאצים האוקראינים, נהרגו בארבעת הימים האחרונים כ-4,000 חיילים אוקראינים.

באוקראינה לעומת זאת מגחכים על הטענות הרוסיות וטוענים שנראה שאכן מדובר בנסיגה מאורגנת ושרוסיה החליטה להשאיר טנקים ונשק רוסיים לשימוש צבא אוקראינה, מתוך מחשבה שאם האוקראינים יעברו להשתמש בנשק הרוסי שאיכותו ירודה, יהיה לרוסיה קל יותר להתמודד מולם, התגובה הצבאית של רוסיה להצלחות האדירות של אוקראינה באה בדמות מטחי טילים שנורו במספר מתקפות, לעבר יעדים רבים ברחבי אוקראינה. הפעם כוונו הטילים למקורות מים וחשמל, ואכן ערים רבות נותקו ממים ומחשמל. עם זאת, בקייב אמרו שמדובר בנזקים לא משמעותיים, ובתוך שעות או לכל היותר ימים אחדים, ישוקמו כל הנזקים של המתקפות
האחרונות.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום