עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
ירידת מחירים ראשונה שעשויה לבשר על פתרון המשבר הכלכלי
מחירי התובלה הימית בנתיבים המרכזיים בעולם ירדו בעשרות אחוזים מאז תחילת 2022, אחרי שהגיעו לשיא בעקבות משבר הקורונה בעולם מקווים שמדובר בסנונית ראשונה שתבשר על מחיקת האינפלציה הגואה ופתרון המשבר הכלכלי
עלויות השילוח הימי בנתיבים המרכזיים בעולם צנחו ביותר מחצי מאז החלה שנת 2022, מה שעשוי לבטא את תחילת ההאטה של האינפלציה העולמית, כך על פי נתונים מ-Freightos, חברה שמפעילה פלטפורמה אינטרנטית להזמנות ותשלומים לתובלה בינלאומית.
על פי הדיווח שהובא באתר חדשות 12, מחיר ההובלה של מכולה באורך 40 רגל מסין לחוף המערבי בארה"ב מגיע כיום ל-4,300 דולר, כמעט 74% פחות מהמחיר באמצע ינואר. משלוח של מכולה מאסיה לאירופה עולה כ-7,800 דולר, 40% מהמחיר בתחילת השנה.
המשלוח בשני הנתיבים המרכזיים הללו עדיין יקר מרמתו טרום-קורונה, אך אנליסטים צופים שמגמת הירידה תימשך לפחות עד תחילת השנה הבאה. הצפי המרכזי הוא שעלויות השילוח יגיעו בתחילת 2023 לרמתם מלפני הקורונה, או מעט מעליה בשל היטלים חדשים שנועדו לעודד תובלה "ירוקה" יותר.
השילוח מסין לארה"ב ולאירופה חצה את רף 20 אלף הדולר בספטמבר אשתקד, בשל שיבושים חמורים בשרשראות האספקה, פקקים במצרים המרכזיים ובנמלים, ועלייה משמעותית בביקוש לתובלה. הדבר הוביל לעליית מחירים בכל התחומים – ממוצרי צריכה, מזון וטואלטיקה, ועד מכוניות, מוצרי אלקטרוניקה ובנייה.
מאז שנת 2022 המגמה החלה להשתנות: הביקוש פחת בשל החששות מעליות המחירים והאינפלציה הגבוהה, והבנקים המרכזיים הוסיפו לזה את השפעתם עם העלאות הריבית החדות שמייקרות את הכסף ועוצרות את הצריכה. אחרי שחברות רבות השתמשו בעלויות השילוח הגבוהות כתירוץ לעליות מחירים, ישנה תקווה שבעתיד הקרוב הירידה במחיר תוביל להוזלה של חלק מהמוצרים המיובאים.