מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 26°c
בני ברק 30°c
אשדוד 26°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 28°c
חיפה 24°c
ירושלים 25°c
בית שמש 26°c
בני ברק 30°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ארכיאולוגים טוענים: נמצאה הבירה האבודה של ממלכת הכוזרים

לאחר אינספור חיפושים אחר הבירה הנעלמת: ארכיאולוגים רוסיים מצאו במחוז אסטרחאן אלפי ממצאים ארכיאולוגיים המעידים על מיקומה של איטיל, בירת ממלכת הכוזרים במשך למעלה מ-200 שנים. רבים סוברים כי הממלכה הכוזרית הייתה ממלכה יהודית, וכך גם בירתה איטיל. ראש מחוז אסטרחאן: "ממצאים מרשימים מאוד"

ארכיאולוגים טוענים: נמצאה הבירה האבודה של ממלכת הכוזרים
הממצאים מהעיר האבודה צילום: מחוז אסטרחאן

ארכיאולוגים מאוניברסיטאות אסטרחאן ומוסקבה טוענים כי מצאו את איטיל, עיר הבירה האבודה של ממלכת הכוזרים מימי הביניים, סמוך לעיר קמיזיאק הנמצאת במחוז אסטרחאן שברוסיה.

לפני למעלה מחודש החליט מנהל המוזיאון של אסטרחאן דמיר סולוביוב לחדש את החפירות באזור קמיזיאק, לאחר שנמצא אתר ענק באורך 3 ק"מ, התואם בדיוק את תיאורם של מבקרים ערביים שביקרו באיטיל, בירת ממלכת הכוזרים, לפני כאלף שנים.

כעת, הארכיאולוגים שעורכים חפירות באזור דיווחו כי מצאו אלפי פריטים המצביעים על שייכות לממלכת הכוזרים, ביניהם טבעות, חרסים, כדים ומטבעות. בין היתר נמצא גם חרס עליו חרוט ציור המזכיר מנורה, מה שיכול להתאים לקשר ההיסטורי בין הממלכה הכוזרית ובין היהודים. כך מדווח איתמר אייכנר ב'ידיעות אחרונות'.

באמצע המאה השביעית לספירה התאחדו שבטי נוודים ממוצאים אתניים שונים תחת מסגרת שלטונית אחת: ממלכת כזריה. על הממלכה ידוע מעט, והיא נותרה עד היום חידה בלתי פתורה. הממלכה השתרעה בשיאה על שטחים עצומים ביבשת אירו-אסיה, מנהר הוולגה והרי הקווקז ועד הים השחור והים הכספי, והתקיימה במשך כ-400 שנים. היא זכתה בזמנה למעמד בינלאומי ולמסחר משגשג.

בין המאה השביעית למאה התשיעית ברחו קבוצות יהודיות מידי האימפריה הביזנטית במזרח התיכון לשטחי ממלכת הכוזרים. הם ידעו שהממלכה מכילה דתות שונות, ומעניקה מעמד שווה ליהודים, לנוצרים, למוסלמים ולבני שאר הדתות. יש הטוענים כי הם אלו שהחלו את ההתגיירות הגדולה בקרב ממלכת הכוזרים, במאה השמינית לספירה.

עדות נוספת להתגיירות בקרב ממלכת הכוזרים היא כמובן ספר הכוזרי המפורסם. ב-1140 כתב רבי יהודה הלוי את הספר, ובו מסופר על מלך כוזר הפוגש נציגי שלוש דתות ודוחה את טענותיהם, ואחריהם הוא פוגש חכם יהודי, דן איתו באריכות ובעומק ביסודות היהדות, ולבסוף משתכנע מדבריו ומחליט לקבל עליו ועל עמו את הדת היהודית.

בקרב החוקרים כיום יש הסכמה כללית לפיה אכן הייתה התגיירות בממלכה, אך קיימת מחלוקת בנוגע להיקפה. יש הטוענים כי הממלכה קיבלה כולה את היהדות והפכה לממלכה יהודית, ויש הטוענים כי קבוצות מסוימות בקרבה התגיירו.

מאמצע המאה ה-8 עד שלהי המאה ה-10, עיר הבירה של ממלכת הכוזרים הייתה איטיל. איטיל שכנה לאורך גדות נהר הוולגה, והיוותה מרכז סחר חשוב. בעיר ישבו ארמונות ראשי ההנהגה הכוזרית וחיל המשמר של המלך, ולפי מקורות ערביים, חלק ניכר מתושביה אכן היו יהודים. העיר הוחרבה בשנת 969, ככל הנראה בידי נסיך קייב סוויאטיסלאב הראשון. היסטוריונים שונים טוענים כי העיר הוקמה מחדש, אך לא ברור אם כך אכן קרה.

מזה מאה שנים מנסים ארכיאולוגים למצוא את עיר הבירה האבודה. ב-1959 יצא לב גומיליוב לחפש את איטיל, והיה ככל הידוע הראשון למצוא עדות ממשית לקיומה - אתר קבורה. עם זאת, במהלך השנים לא זוהו בוודאות שרידיה הארכיאולוגים של העיר הנעלמת.

כעת, מודיעים הארכיאולוגים כי מצאו את העיר במחוז אסטרחאן, והכריזו כי המחקר שעתיד לגלות מה עלה בגורל העיר ימשך גם בשנה הבאה.
ראש מחוז אסטרחאן, איגור בבושקין, הגיב לממצאים החשובים ואמר כי: "הממצאים הארכיאולוגיים מרשימים מאוד. הארכיאולוגים גילו אלפי חפצים ייחודיים שמצביעים על כך שהאזור הנחקר הוא אכן העיר האבודה".

הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן
 
הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן
 
הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן
 
הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן
 
הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן
 
הממצאים מהעיר האבודה | צילום: מחוז אסטרחאן

בחדרי חרדים

 צבע אדום

art