מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

השאיפות של הג'יהאד האסלאמי מול השאיפות של חמאס

הג'יהאד האסלאמי נוסד ב-1981 במטרה להקים מדינה פלסטינית. אמנם אין לו רקטות ארוכות טווח כמו לחמאס השולט בעזה, אבל לג'יהאד האסלאמי בפלסטין יש ארסנל משמעותי של נשק קל, מרגמות, רקטות וטילים נגד טנקים, וזרוע חמושה פעילה הנקראת גדודי אל-קודס

השאיפות של הג'יהאד האסלאמי מול השאיפות של חמאס
צעדת חמושים של חמאס צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

ישראל פתחה בהתקפות אוויריות נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, וחיסלה מחבלים רבים, כולל מפקדים בכירים. אמנם אין לארגון רקטות ארוכות טווח כמו חמאס, הארגון השולט בעזה, אך יש לו ארסנל משמעותי של נשק קל, מרגמות, רקטות וטילים נגד טנקים, וזרוע חמושה פעילה הנקראת גדודי אל-קודס.

"הג'יהאד האסלאמי ידוע כמתנגד לתהליך השלום ולגישת המשא ומתן עם ישראל. הוא מאמץ מאבק מזוין נגד הכיבוש הישראלי כמו חמאס. הג'יהאד האסלאמי הוא בעל ברית קרוב מאוד עם איראן. אנו רואים את אחד הגורמים למתקפה של ישראל, בגלל הקשרים של הארגון לאיראן", כך אומר איברהים פרייהט, ממכון דוחא לאל-ג'זירה.

הג'יהאד האסלאמי נוסד בשנת 1981 על ידי סטודנטים פלסטינים במצרים, "במטרה להקים מדינה פלסטינית בגדה המערבית הכבושה, בעזה ובאזורים נוספים של מה שהיא כיום ישראל". הג'יהאד האיסלאמי הוא הקטן מבין שתי הקבוצות הפלסטיניות העיקריות ברצועת עזה. אך "למרות שמדובר בקבוצה קטנה, הג'יהאד האסלאמי הוא מאוד יעיל ומאורגן מאוד. יש סדר חזק בתוך הארגון עצמו", אמר פרייהט. "למרות גודלו הוא השתתף בכל העימותים עם ישראל", הוא אומר.

קשה לקבוע את כמות הלוחמים של הג'יהאד האסלאמי, אך הערכות מהשנה שעברה נעות בין כ-1,000 לוחמים לכמה אלפים. גם חמאס, שנלחם חמש מלחמות עם ישראל מאז 2009, וגם הג'יהאד האסלאמי מוכרים כארגוני טרור על ידי המערב. שניהם מקבלים כספים ונשק מאיראן, שם פגש מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד אל-נח'אלה את נשיא איראן אברהים ראיסי ביום שישי האחרון.

בניגוד לחמאס, הג'יהאד האסלאמי מסרב להצטרף לבחירות ונראה שאין לו שאיפה להקים ממשלה בעזה או בשטחים. איראן מספקת לג'יהאד האסלאמי הכשרה, מומחיות וכסף, אך רוב כלי הנשק של הקבוצה מיוצרים במקום. למרות שהבסיס שלה הוא עזה, לג'יהאד האסלאמי יש מנהיגות גם בלבנון ובסוריה, שם הארגון מקיים קשרים הדוקים עם פקידים איראנים.

חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן אמר בשבת כי הפלסטינים "לא לבד" במאבקם נגד ישראל, ואיים על ישראל עם "מכות כואבות". גם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאאני, איים. "לא נפסיק להילחם בזירות ההתנגדות", עוד אמר אל-קאאני "אנו מתכננים להגיב באופן מכריע על פשעי אמריקה והישות הציונית, חיזבאללה מתכנן להנחית מכה אחרונה לישות הציונית ולהסיר אותה מהעולם בזמן המתאים". קאאני הוסיף ואמר כי האויבים קיבלו את התגובה על פשעיהם נגד עמי האזור. עוד מדבריו של מפקד כוח קודס: "בכל יום יוצאות לפועל 15 פעולות נגד הציונים, נגד הכוח הכובש בירושלים".

הג'יהאד האיסלאמי שומר על נוכחות משמעותית בג'נין, שם נעצר בשבוע שעבר בסאם אל-סעדי, מנהיג בכיר בתנועה, מה שהוביל את המשבר. בסאם אל-סעדי, בן 62 בילה 15 שנים על פני מספר תקופות בבתי הכלא הישראליים בשל היותו חבר הג'יהאד האסלאמי.

ישראל חיסלה שניים מבניו שהיו גם חברי הג'יהאד האסלאמי בתקריות נפרדות ב-2002, וכוחות ישראליים הרסו את ביתו במהלך קרב עז בעיר ג'נין באותה שנה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום