מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הרשות הפלסטינית בצעד חריג לטובת תלמידים שומרי שבת

תוצאות מבחן התאוג'יהי - הבגרויות של הפלסטינים, מבחן הסיכום ללימודי התיכוניים ברשות הפלסטינית ובירדן שציוניו משמשים לקבלה ללימודים גבוהים באוניברסיטאות, יתפרסמו במהלך השבת הקרובה | שישה מבני העדה השומרונית הנמנים על מקבלי הציונים הביעו את מחאתם, על הפרסום בשבת ובהחלטה חריגה החליטה הרשות הפלסטינית לבוא לקראתם

הרשות הפלסטינית בצעד חריג לטובת תלמידים שומרי שבת
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90

בחינות התַּוְגִ'יהְ הפלסטיניות מסכמות את הלימודים התיכוניים בשטחי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים, ומקבילות לבחינות הבגרות הישראליות. ציוני הבחינות, המשוקללים לממוצע אחד, משמשים את התלמידים המעוניינים להירשם לאוניברסיטאות ברשות הפלסטינית, בירדן, ובשאר העולם חוץ מישראל. בשביל ללמוד באוניברסיטאות ישראליות צריכים התלמידים לסיים בהצלחה את מבחני הבגרות המקומיים, ואכן בשנים האחרונות יותר ויותר פלסטינים, בעיקר ממזרח ירושלים, עושים זאת.

מידי שנה תכף לאחר פרסום ציוני הבגרות של התלמידים ברשות הפלסטינית, רבים מהם יוצאים לחגוג ולציין את תום תקופת לימודיהם.

המנהג הרווח כחלק מחגיגות הציונים במרכזי הערים והכפרים, כוללות ירי קליעים וזיקוקים לאורך כל שעות היממה, על ידי בני משפחתם וקרוביהם של התלמידים שסיימו את הלימודים. החפלות אשר באות בעקבות פרסום התוצאות, הן משאת נפשה של כל משפחה פלסטינית אשר בנה סיים בהצלחה את הלימודים. ההוצאות הכספיות יכולות להגיע לאלפי ש"ח למשפחה, רק על זיקוקים.

הדי הפיצוצים והחגיגות גוררים רעש והפרעה משמעותית לתושבים היהודים המתגוררים בערים הסמוכות. ובמשטרה נערכים מידי שנה לצמצם את התופעה המטרידה ולהטיל קנסות וסנקציות על ספקי הזיקוקים. השנה, החגיגות אמורות להתקיים בשבת הקרובה, ואכן השכנים היהודים מאזור ירושלים, יהודה ושומרון וכן אלו המתגוררים בערים הסמוכות לקו הירוק נערכים לשבת רועשת במיוחד.

השנה, שישה תלמידי אשר עתידים אף הם לקבל ציונים מטעם הרשות, נמנים על בני העדה השומרונית השומרים שבת ככתבה ואלו התלוננו שלא יוכלו להתעדכן בציון אותו קיבלו, במהלך השבת. ראשי העדה הביעו את מחאתם בפני מקבלי ההחלטות ברשות, על 'חילול השבת' שעתיד להיגרם כתוצאה מכך.

בתגובה, החליטו ברשות הפלסטינית לכבד את הדרישה והשבת השומרונית תישמר. בהחלטה חריגה שפורסמה, אותם שישה תלמידים יקבלו את הציונים כבר מערב שבת ובכך למעשה ימנעו את הפגיעה ברגשות התלמידים השומרוניים.

יצויין כי במהלך הימים האחרונים ברשות באזור שכם וכן בארגון חמאס בעזה, נשמעו קולות הקוראים להיזהר במהלך הירי והזיקוקים, אחרי שבשנים עברו, במהלך החגיגות - נפצעו עשרות מהירי, בתוכם מספר ילדים שנפצעו מכדורים טועים.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום